En liten studie i ful boxart

Förr i tiden var boxarten oändligt viktig för spels försäljningssiffror. Det tog ofta en månad eller två efter släpp innan Nintendo-magasinet recenserade spelet. Det fanns inget internet där man kunde googla fram om ett spel var bra eller inte. Den enda hjälp man hade när man stod där i spelbutiken var boxarten, eftersom texten på baksidan ofta var riktigt meningslös. Om bilden på framsidan föll en i smaken kanske man köpte spelet, om den inte gjorde det fick spelet bli kvar på hyllan.

Boxarten var alltså av yttersta vikt för spelföretagen. Hur kommer det sig då, att det fanns lika mycket, om inte mer, genomful boxart då? Här följer en liten och otroligt vetenskaplig studie i ämnet.


Pro Wrestling, Sega Master System, 1986
Skulle någon frisk person vilja köpa detta spel bara p g a av boxarten? Master Systems boxar var överlag förbannat fula, med sin tråkiga kalkylbladsbakgrund, men idioterna bakom denna framsida verkar ha gett sig fan på att då den att se så rutten ut som möjligt. Och varför står den där killen med sitt avslitna huvud i famnen? Vad går det här spelet ut på? Att slita av sitt eget huvud och avlida?


Ghost Lion, NES, 1989
Det är sådant här som får mig att tacka gudarna för att jag inte minns så mycket av 80-talet. Hur de där sjuka pudelfrisyrerna ens kunde bli populära övergår mitt förstånd. Jag menar, vem vill se ut att ha blivit fångad av en stormvind på skallen? Nej, det där är ett riktigt hemskt spelfodral och till på köpet ser tjejen i huvudrollen inte alls ut som på boxarten. Spelet i sig ska ju tydligen vara rätt ok, men det är KNAPPAST intrycket man får av den äckliga framsidan, som ser ut att komma från en skiva från något random skräpheavymetalband.


Eliminator Boat Duel, NES, 1991
GAAAAAAH!! VAD ÄR DET DÄR!? MINA ÖGON!!

Ja, den där gör seriöst ont i ögonen att kolla på. Det ser ju för fan ut som en epileptisk syratripp! Jag undrar visserligen vad “konstnären” bakom denna tänkte på, men jag vill helst veta vilket psykhem han numera befinner sig på.


Dungeon Explorer, TurboGrafx-16, 1989
Det där ser bara…

…Konstigt ut.

Är det perspektivet det är fel på, eller spelar man som en jätte? Är de två andra dvärgar? Varför ser det ut som att killen i kåpa har erektion? Står jätten och drar en vänster? Nej, det ser bara…

…Konstigt ut.


Mega Man, NES, 1987
Ja, jag vet, det här fodralets otroliga fulhet har tjatats sönder och samman sedan spelet släpptes (och jag är en mainstream-tönt som ens tar upp det, jag vet). Inte ens på det skönhetshandikappade 80-talet uppskattades denna boxart. Det ser ju verkligen inte klokt ut. Hela Mega Mans kropp är gravt oproportionerlig och obehagligt böjd i konstiga vinklar. Det ser mest ut som något av Napoleon Dynamites alster. Denna Mega Man hade passat utmärkt in bland Ligers, Medieval warriors och komiskt undermåliga porträtt.