Kraids guide till digital grottkrypning

I ett värmeskimrande töcken av skärgårdssill, semesterfirande och fjortisfylla har sommaren alltså än en gång kommit för att omfamna vårt avlånga land. Midsommarafton står för dörren och plötsligt blir utomhusaktiviteter av alla tänkbara slag obligatoriska. Till och med alla de som under resten av året på sin höjd kan tänka sig att ta trappan istället för hissen känner sig manade att hyra cyklar, krypa i grottor och ta dykcertifikat.  Sommaren handlar dock inte bara om Beach 2010, festivalyra och vandringar i fjällen.  Den handlar även om att envist springa ut och in i hällregn med kokta ägg och nypotatis, bakfylla och hastiga ambulansfärder med brutna ben till följd av hjältemodiga försök att framstå som Ola Skinnarmo. Vad gör man då en regnig sommardag, eller om man för den sakens skull inget hellre vill än att bojkotta surnande mjölk i stekheta förtält helt och hållet? Svaret är givet, man drar ner sina persienner, stannar inomhus och spelar TV-spel som utspelar sig i grottmiljö.

I väntan på XBLA-releasen av Derek Yus nya, handritade Spelunky-port får vi en chans att reflektera över andra, både äldre och nyare grottkryparspel värda att sätta tänderna i när vädergudarna inte riktigt är på din sida.

Först ut i Kraids grottguide är Rick Dangerous
. Spelet släpptes ursprungligen 1989 till Amiga och Atari men har därefter portats till flertalet format i en uppsjö olika versioner. Spelet baseras mer eller mindre på Indiana Jones-filmen “Raiders Of The Lost Ark” och huvudpersonen, Rick själv, är en tydlig mix mellan Indy och James Bond. Som hemlig agent i läderjacka och hatt gäller det att utforska fyra relativt stora banor med miljöer som mystiska djungeltempel, pyramider och nazistfyllda gamla slott. Rick Dangerous är ett klassiskt plattformsspel där spelaren måste utnyttja sin trogna revolver, röda dynamitgubbar och en stor dos hederlig envishet då det är lätt att dö i någon av de otaliga fällorna. Rick Dangerous är utvecklat av Core Design som stannat kvar i grottmiljön även efter Ricks äventyr för att senare utveckla Tomb Raider och Lara Croft.

Därefter har vi förstås Spelunker. Ett inte helt känt spel trots portningen från Atari till bland annat NES. Spelet släpptes ursprungligen i början av 80-talet och utvecklades av MicroGraphicImage, på senare tid har det dock skett en liten revival, först med ett VC-släpp till Wii 2008 och därefter i en upphottad japansk HD-version på PSN till PS3 förra året. Spelunker består av en enda stor grotta som dock är uppdelad i flera mindre segment och målet är givetvis att ta sig djupare in i grottan för att slutligen nå dess legendariska skatt. Problemen spelaren ställs inför innefattar allt från sinande luftreserv till olika sorters fiender som aggressiva fladdermöss och till och med ett spöke, det som gör spelet riktigt svårt är dock det faktum att du dör när du faller från för hög höjd. Det är alltså extremt viktigt att veta exakt var du skall stå när du hoppar. Spelunker är givetvis också en av de större inspirationskällorna till Derek Yus gratisspel Spelunky som utmärker sig med roguelikeinspirerade framslumpade rum.

En av de märkligare titlarna i grottguiden är utan tvekan P.P. Hammer And His Pneumatic Weapon. Spelet utvecklades av Traveling Bits och släpptes till Amiga 1991 och handlar om skattletaren och äventyraren P.P. Hammer. Som namnet på spelet antyder är han även utrustad med en kraftig slagborr och det är med den snarare än oxpiska eller skjutvapen han tar sig an sitt kall som grottkrypare. Spelet är liksom övriga i listan ett plattformsspel men skiljer sig lite då det finns starka pusselspelselement inbakade i all action. Med borren gäller det nämligen att borra sönder block för att nå nycklar och skatter i de olika rummen, men det gäller att göra det i rätt ordning eftersom alla block spawnar och har man inte tagit sig tillbaka upp eller vidare vid det laget är man rökt. P.P. Hammer är klassiskt även på andra vis, bland annat öppnar man dörren till nästa rum genom att plocka på sig alla skatter i det där man befinner sig för tillfället. Det saknas även sparsystem varpå man istället belönas med ett lösenord efter varje bana som man kan använda för att börja spela där man avslutade förra gången.

Slutligen vill vi även tillfredställa den lilla indiespelaren som döljer sig i oss alla genom att tipsa om Cave Story. Cave Story är skapat av Daisuke Amaya, även känd som Pixel och släpptes till PC 2004.  Spelet är, sin indiestatus till trots ganska stort och innehåller även sin beskärda del av bossar. Inte helt otippat är Cave Story det spel av alla i listan som har djupast story och det enda med alternativa slut. För att klara spelet måste spelaren hjälpa det mystiska kaninliknande folkslaget Mimiga att ta sig an den elake Doctor och hans underhuggare för att därefter ta sig hem. Cave Story är under omständigheterna avancerat även på andra vis, bland annat finns det flertalet olika vapen man kan använda sig av och dessa går även att uppgradera på olika sätt. Spelet har även ett imponerande utbud namngivna och unika karaktärer, bland annat roboten Curly Brace, jetpackforskaren Professor Booster och inte minst ondingen själv, The Doctor som förvandlar de fredliga Mimiga till monster genom att mata de med röda blommor. Spelet är freeware och blev aktuellt igen i år då Daisuke Amaya med hjälp av indieföretaget Nicalis släppte titeln på Nintendo WiiWare.

Spela Flash-versionen av Rick Dangerous här.
Spela Java-versionen av Spelunker här.
Ladda ner Cave Story (+ språkpatch) till PC här.