Spelat: Mafia 2

mafia2

Mafia 2 är ett riktigt bra spel och underhållande på alla sätt, i allt från spelkänsla till estetik och upplevelse. Med varierande uppdrag som inte bara grundar sig på att slänga in fler och fler badguys att peppra för att höja utmaningen ju längre spelet fortgår.

Har du som jag börjat tröttna lite smått på openworldspel á la GTA och Just Cause? Då kanske 2K games senaste kreation Mafia 2 kan vara något för dig. För Mafia 2 är något så ovanligt som ett openworldspel där du i princip inte kan flumma runt och härja precis som du vill. Värdelöst skulle många kanske säga, winwin säger jag.

Du spelar som Vito Scaletta, nyss hemkommen från tjänstgöring i andra världskriget på grund av att han blivit sårad i strid. Tanken är att han ska tillbaka så snart skadan är läkt, om det inte vore för sin trogne barndomskamrat tillika vapendragare Joe Barbaro, som under Vitos tid på andra sidan Atlanten börjat som springpojke åt maffian. Ett samtal senare och respasset ur militären är ett faktum.

Det första som slår en är såklart hur snyggt spelet är, vad gäller texturer, modeller och ljud hittar jag ingenting att klaga på. Även manuset är noggrant utarbetat och röstskådespeleriet håller hög klass. Vito och Joe börjar i liten skala att jobba sig upp inom hierarkin genom diverse småjobb som inbrott och försäljning av stulna bensinbiljetter. Drömmen om pengar, brudar och makt börjar sakta ta form för duon. Mafia 2 är inget spel som är direkt svårt att leva sig in i. Det skulle kunna vara en hollywoodproducerad storfilm i mångmiljonklassen.

Explosiv action blandas med intriger och en stor portion humor, både i gameplay och cutscenes. Sköna karaktärer som är lätta att lära känna, var och en med sin egen unika personlighet. Handlingen utspelar sig som jag nämnde i en öppen stad men ger inte mycket utrymme för olika uppdragsgivare eller sidouppdrag. Från början till slut följer du en redan innan förutbestämd story där uppdragen snyggt flyter ihop med mellansekvenser vilket jag gillar skarpt. Det ger spelet mer djup och filmisk känsla samtidigt som man inte behöver irra runt och leta efter diverse personer och dylikt för att komma vidare.

Mafia 2 är ett riktigt bra spel och underhållande på alla sätt, i allt från spelkänsla till estetik och upplevelse. Med varierande uppdrag som inte bara grundar sig på att slänga in fler och fler badguys att peppra för att höja utmaningen ju längre spelet fortgår. Utan enkla smarta lösningar som att till exempel i ett uppdrag i senare delen av spelet kanske bara köra en person från A till B, och på så sätt få lite andrum innan helvetet helt plötsligt bryter loss i nästa, och för att knyta ihop historien utan att det blir krystat.

Recensionen är skriven utav Stephan Westling

Format

Xbox 360 / PS3 / PC

Släppdatum

2010-08-27

Utvecklare

2K Czech

Betyg

4/5

Sammanfattning

Det är alltid skoj att vara på fel sida om lagen i spelvärlden, särskilt i spel som är så bra och välgjorda som Mafia 2. Det är lätt att låta fantasin skena och leva sig in i detta spel. Även om du bara kör runt eller befinner dig mitt i en eldstrid. Frågan är om det gör sig bäst på PC eller någon av konsolerna? Jag vet vad jag tycker men lämnar frågan öppen för spelaren själv. Mafia 2 kommer med all säkerhet vara med och slåss om diverse utmärkelser i slutet av året när det är dags att utse vad som var bäst under 2010. Ett självklart köp till spelhyllan.

Vito ser ut som Marlon Brando, variationen

Ibland är det lite för långa körsträckor