Niclas @ Gamex: samlade intryck

Gamex är över för denna gång och jag tror och hoppas att det blir fler upplagor. Med tanke på att Kistamässan hade sitt högsta besökarantal någonsin och att tillställningen var allmänt uppskattad, ser det onekligen ljust ut.

Visst var det mycket imponerande! Högt i tak, sprängfyllt med spel och överdrivet mycket att göra. Det jag uppskattade mest var att testa indie-spel, teknikuppvisningar och mindre kända titlar. PlaygroundSquads pingvinspel Eggnappers var stört jävla kul, jag och min gode vän Jonas aka Joppe the Snopper spelade det så länge att vi blev ombedda att sluta. Jag hoppas innerligt att vi får se det på PSN och XBLA inom en snar framtid.

En annan titel som imponerade var Magicka. Inlärningskurvan var rätt hög, i alla fall för hög för de få minuter jag fick testa det, men man kände direkt att det var ett spel med stor potential. Jag ser fram emot att köra det med tre kompisar i tid och otid fr o m första kvartalet 2011, då det släpps.

Nintendo gjorde mig besviken genom att inte ha 3DS där. Jag har dreglat och drömt våta drömmar om konsolen ända sedan den utannonserades. Det vägdes dock upp en aning av att Donkey Kong Country Returns fanns på plats. Jag hatade kontrollen, vilket jag alltsomoftast gör i Wii-sammanhang, men om man kan spela det med Classic-kontrollen, blir det kanske att återinförskaffa ett Wii för min del. De hade verkligen lyckats fånga den där gamla hederliga DKC-känslan (trots kontrollen). När jag testade det första gången slog det mig att den okände herren jag testade det med var en viss censurkonsult vid namn Peter Carrot, vars videobloggar jag ibland undrat om man ska skratta eller gråta åt. Alltid kul att träffa lite pseudo-kändisar från bloggosfären.

Min största besvikelse var dock att Blizzard inte hade någon spelbar version av Diablo III framme. Det var kanske inte så realistiskt att tro att de skulle ha det, men mitt hack ‘n’ slash-hjärta närde ändå förhoppningar. Det var däremot otroligt trevligt att det fanns en spelbar variant av Dragon Age 2 framme och om Blizzard krossade mitt hjärta, erbjöd Bioware lite klister. Vid första anblick såg DA2 ut som någon typ av God of War-kopia, vilket fick både mig och mitt sällskap att känna hur blodet kokade av nerd rage. Som tur var, visade det sig att de GoW-liknande aspekterna berodde på animationerna och på att de första minuterna i den spelbara sekvensen var en del av en överdrivet berättelse, förtäljd av en lögnaktig dvärg. Efter en videosekvens där en kvinna skrek “Bullshit!”, slutade dvärgen ljuga och man fick spela “som det verkligen var” och till min stora lycka var det precis samma upplägg som i originalet, fast bra mycket snyggare. Det första jag gjorde när jag kom hem var att förboka Dragon Age 2. Helvete vad sugen jag är!

Gamex testade jag för första gången PS Move och Microsofts Kinect. Jag fick inte ett speciellt gott intryck av någon av dem, speciellt inte den senare. Lång fördröjning och ointressanta titlar ger sällan ett gott intryck. Om jag var skeptisk tidigare, är jag nu övertygad om att de är skit.

På det stora hela gillade jag Gamex. Det fanns mycket intressant att ta del av och mycket roligt folk. Låtoms bedja för fler upplagor! Låtoms därtill bedja för att de slutar ta 65 kr för ölen i restaurangen!

En trevlig bieffekt av Gamex var att jag fick träffa Henrik och Niklas irl för första gången. Vi har ju skrivit tillsammans på Kraid större delen av året och haft mycket kontakt över msn m m. Deras entourage av vänner från Falkenberg var också ett intressant gäng. Tyvärr kom jag ifrån dem i lördags på dagen, så tyvärr är jag med på oproportionerligt få bilder och filmklipp. Jag får väl skaffa någon form av anordning som försvårar försvinnanden inför nästa upplaga av mässan. Bröstvårtepiercing med lång kedja kanske?

P.S. Var fan var booth-brudarna!? (Det där var för dig, Tommy Håkansson ;) )