Spelat: Call of Duty Black Ops

blackops

När det blev klart att Treyarch skulle utveckla en COD-titel som inte utspelade sig under andra världskriget och som dessutom skulle vara studions enda projekt var det många som drog öronen åt sig. Det rörde sig om stora omställningar och efter dramat mellan utgivaren Activision och partnern Infinity Ward tidigare i år hamnade än fler blickar på Mark Lamia och hans medarbetare i Santa Monica. Vad gör man när man har allas ögon på sig  under försöket att följa upp ett av världens mest framgångsrika spel? Svaret är enkelt, man gömmer sig.

Något alla som provat ett COD-spel tidigare numera förväntar sig är givetvis hoppandet mellan olika karaktärer, att få uppleva så mycket som möjligt av en konflikts nyckelhändelser och actionmoment genom att helt enkelt spela som mer än en sida och mer än en karaktär. Call of Duty-seriens sjunde titel handlar om osynliga och hemliga underättelseuppdrag, så kallade black ops. Kampanjen utspelar sig främst under det kalla kriget, en konflikt som på grund av sin avsaknad av uppenbara och iögonfallande slag eller faktiskt krigande inte har fått så värst mycket utrymme i just krigsspel förrut.

Treyarch har med andra ord slagit huvudet på spiken när det gäller möjligheterna till att ge spelaren chansen att få prova på så mycket som möjligt i ett och samma spel. Med en mainstory där uppdragen varierar, inte bara till följd av hopp mellan länder utan även hopp mellan olika krig är det alltså ingen överdrift när jag påstår att Black Ops definitivt bjuder på den mest fullspäckade kampanjen i COD-serien hittils.

Kampanjens story är inte direkt nyskapande men den är otroligt spännande och engagerande och framförallt väldigt skickligt berättad. Spelet tappar dock tempo lite då och då och den ojämna rytmen kan ibland kännas lite jobbig, speciellt de gånger AI:n ballar ur och förlänger speltiden genom att få dig dödad om och om igen och på så vis gör handlingen seg. Det här är främst ett problem på de lite högre svårighetsgraderna, vid mer än ett tillfälle på framförallt två av banorna fastnade jag riktigt ordentligt redan på Hardened då mina egna helt enkelt inte ville sluta knuffa ut mig ur skydd för att själva få plats.

Det är en sak om fienden blir bättre på Hard, en annan när det blir svårare för att din stridskamrat verkar vända sig emot dig. Turligt nog är just AI och tempo, som dessutom bara ställer till med problem om du har otur det enda jag har att anmärka på, det här är en riktig bra kampanj. Om inte annat är allt förlåtet när jag får ratta raketbestyckad flodbåt i Vietnam, till tonerna av Rolling Stones Sympathy for the Devil.

MULTIPLAYER OCH ZOMBIES

Call of Duty: Black Ops slutar självklart inte med mainstoryn och kampanjen. Det finns givetvis ett multiplayerläge och som MW2-spelare var jag förstås sjukt nyfiken på hur Treyarch skulle ha styrt upp det här. Personligen fastnade jag nämligen aldrig för deras senaste multiplayer i World At War och jag var rädd för att det skulle luta mer åt det hållet än känslan i Call of Duty: Modern Warfare 2. Där hade jag fel. Multiplayerläget i Black Ops är otroligt, åtminstone om du gillar hur saker och ting känns i MW2.

Här känns det nämligen likadant i matcherna, skillnaderna ligger istället utanför spelet i lobbyn och de är minst sagt omfattande. Du tjänar nu förutom XP även något som heter COD-points, de fungerar som pengar och det är för de du köper nya vapen, ny utrusting samt även dina Perks och Kill Streak Rewards. Din level ger dig tillgång till mer föremål och förmågor att köpa men låser inte längre upp något automatiskt som i exempelvis MW2. Points kan du tjäna på flera sätt, genom att spela vanliga matcher, spela så kallade Wager Matches där du satsar pengar eller genom att köpa och utföra olika kontrakt online.

Följderna av all customizing blir givetvis att det blir betydligt högre variation och bredd bland spelarna både vad gäller karaktärernas funktion och modellernas faktiska utseende. En annan nyhet är att du även kan köra mot botar, kanske inte överdrivet användbart om du nu ändå har internetuppkoppling och LIVE-medlemskap men givetvis ändå en kul grej, i synnerhet om ni är två och är sugna på lite opretentiös splitscreen.

Spec Ops-läget från MW2 är tyvärr borta och det finns inte heller något motsvarande, däremot bjuds vi på en uppdaterad och sjukt underhållande repris av Treyarchs zombieläge från World At War. Ni som hängt med vet precis vad det handlar om, för er som inte provat tidigare rör det sig helt enkelt om ett extra spelläge där man antingen ensam, i splitscreen eller med polare via nätet måste försvara en byggnad mot vågor av zombies. Den första banan är upplåst redan från början, här befinner man sig i sedvanlig ordning i andra världskrigets Tyskland och det är givetvis nazizombies man skjuter på. Genom att klara den vanliga kampanjen i Black Ops låser du dock upp något betydligt roligare, om du inte redan gjort det är det definitivt dags nu.

[nggallery id=65]

[RAW]

Format: PS3/Xbox360/PC • Släppdatum: 2010-11-09 • Utvecklare: Treyarch

Slutsats: Call of Duty: Black Ops är helt klart en värdig uppföljare till Modern Warfare 2. En otroligt spännande kampanj med mycket variation som borde göra de flesta nöjda. Även multiplayerläget briljerar. Det finns med andra ord inte många argument för att inte köpa och spela Black Ops, det här är det bästa av flera världar kombinerat till en enda titel. Det är också det enda som verkligen oroar mig, hur fan skall de bräcka det här?

Riktigt bra solokampanj med mycket variation, välfungerande och roligt multiplayerläge, bra soundtrack.

Bitvis obalanserat, Normal känns som Easy samtidigt som lite knasig AI gör vissa partier för svåra på Hardened.

[/RAW]

Format

PS3/Xbox360/PC

Släppdatum

2010-11-09

Utvecklare

Treyarch

Betyg

5/5

Sammanfattning

Call of Duty: Black Ops är helt klart en värdig uppföljare till Modern Warfare 2. En otroligt spännande kampanj med mycket variation som borde göra de flesta nöjda. Även multiplayerläget briljerar. Det finns med andra ord inte många argument för att inte köpa och spela Black Ops, det här är det bästa av flera världar kombinerat till en enda titel. Det är också det enda som verkligen oroar mig, hur fan skall de bräcka det här?

Riktigt bra solokampanj med mycket variation, välfungerande och roligt multiplayerläge, bra soundtrack.

Bitvis obalanserat, Normal känns som Easy samtidigt som lite knasig AI gör vissa partier för svåra på Hardened.