Veckans irritationsmoment

Jag har spelat en del Bioshock 2 och Borderlands under veckan som gått. De är två ypperliga spel, som jag kan rekommendera de flesta att spela. Kanske inte på PS3 dock, för av någon idiotisk anledning har de förlagt skjutknapparna till L2 och/eller R2.

Jag gillar PS3-kontrollen, den är skön att hålla i och jag gillar styrspakarnas placering, men jag hatar innerligt L2 och R2! Man glider av dem så förbannat lätt och det faktum att de är helt analoga gör att det tar längre tid att avlossa sina skott än det gör med L1 och R1.

I Bioshock 2 går det visserligen att ändra, men däremot inte i Borderlands. Eller visst, man kan få R1 till skjutknapp, men enbart om man samtidigt går med på att ha cirkel som granatknapp, vilket knappast är det hela värt.

Jag har ärligt talat svårt att förstå varför vissa spelutvecklare tvunget måste lägga skjutknappen/-arna till L2 och R2 på PS3-kontrollen. De måste väl ha betatestare som kan påpeka att det är en ganska tafflig buttonmapping? De två knapparna fungerar bra som skjutknappar på 360:ns kontroll, eftersom dess L2- och R2-knappar är lite sladdrigare och går att trycka in mycket längre, fungerar det inte lika bra.

Sony må vara skyldig detta idiotiska konstruktionsval, men är ändå inte spelutvecklarna bovarna i dramat, eftersom de väljer att ha L2 och R2 som skjutknappar, istället för de välgjorda L1 och L2?