Jämran i veckoslutet: Vad är det för fel på tangentbord och mus?

FPS till konsol känns alltid mer handikappat än till PC. Auto-aim, fördummad AI och/eller färre fiender brukar användas för att kompensera för, de för ändamålet otympliga, handkontrollerna. RTS brukar hamna i spektrat mardröm-halvfungerande. Handkontroller är helt enkelt inte speciellt väl anpassade för denna typ av spel. Visst har FPS:en på senare år börjat fungera riktigt bra, men de har fortfarande inte en suck mot den precision en mus och ett tangentbord erbjuder.

Det är inte bara FPS och RTS som blivit lidande av detta på konsol, även CRPG:n fördummas inför konsolsläpp. Det mest ökända exemplet är kanske Dragon Age: Origins som släpptes för lite drygt ett år sedan. Det mer taktiska stridssystemet i Baldur’s Gate-anda som PC-versionen stoltserade med, ersattes av ett mer action-orienterat system i stil med det i Mass Effect. Jag, som kört båda versionerna, tyckte att konsolversionen förlorade en hel del djup till följd av detta designval.

Nuförtiden, när USB-formatet är en sedan länge vedertagen standard som allsköns elektronikprodukter är utrustade med, föreligger inga egentliga hinder för att även konsolspelare ska få ta del av FPS som de var tänkta från början, RTS utan att spela på dagisnivå och tunga CRPG:n med sina taktiska inslag bevarade. Mig veterligen är det bara PS3-versionen av Unreal Tournament 3 som erbjudit detta.

Det har spekulerats i att Diablo III kommer till konsol. Det oroar mig djupt. Inte bara för att jag spelat den vidriga Playstation-versionen av Diablo, utan också för att jag vet vad det kommer att innebära – sämre kontrollmöjligheter och därigenom fördumningar, förenklingar och förvanskningar. En version av Diablo III utan de nästintill oändliga möjligheterna till kortkommandon kommer att bli ett sämre spel. Så är det bara.

Till vissa typer av spel är handkontroll överlägsen och till andra är tangentbord och mus det optimala. Varför kan inte spelutvecklarna bara låta oss ansluta tangenbord och möss via USB och således få samma spelupplevelse som PC-spelarna? Det är för mig obegripligt, speciellt med tanke på att inga hinder för detta verkar föreligga från något håll. Utvecklarna och distributörerna förlorar väl snarast pengar på att inte släppa vissa FPS, RTS och RPG:n till konsol?

Varför sätter man inte kontrollen och spelkänslan i första rummet?