100 kr extra för hela upplevelsen

Nu börjar det hända, det symptom man trodde bara hörde till PC-marknaden börjar smitta av sig till konsolens värld. Andrahandvärdet på ett PC-spel idag är i princip helt obefintlig då man oftast bara betalar för en sifferkod på manualen, en sifferkod man matar in antingen på Steam, EA Store, Blizzardstore eller vad man nu har köpt för spel. Efter man brukat  koden blir sedan det som blir över(fodral, cdskiva, manual) helt värdelöst. Detta spel-system på PC-marknaden har sett ut såhär ganska länge iom att i princip varje dator har en internetuppkoppling, vilket har gjort det relativt lätt för speltillverkarna att binda sina kunder till deras “nätverk” för att kunna säkerställa så att man varken piratkopierar spelet eller råkar sälja vidare till en andrahandskund.

Konsolmarknaden därimot ser helt annorlunda ut, där är man inte alls lika bunden till internet vilket gör att speltillverkarna inte kan styra lika mycket över vad vi gör med våra spel. Vilket i sin tur ger spelen ett ganska högt andrahandsvärde. Såhär vill ju självklart inte speltillverkarna att de ska vara, så nu börjar dom se över vad dom kan begränsa för att sänka andrahandvärdet såpass mycket att vi dödliga inte ska få göra en bra affär vilket i sin tur igen gör affären bra för dom.

Det dom kommit fram till är det såkallade “Onlinepasset”. En engångskod som låser upp möjligheten att spela online, och skulle man efter att ha brukat sitt pass få för sig att sälja spelet så sitter man i den situationen speltillverkaren vill att vi ska sitta. Säg att vi köper spelet för 599 kr, efter två månaders bruk utav ett ok spel så går andrahandvärdet ner till dryga 300 kr, och har då inte spelet något onlinepass så sjunker priset ytterligare 100 kr. Då har man gjort en förlust på 400 kr, något jag tror många inte kommer tycka är värt och väljer istället att behålla spelet. Eller så är man såpass snål att man inte ens vill prova onlinespelandet till fördel av värdet på spelet och då har man köpt ett spel till fullpris, men inte blivit tilldelad den kompletta upplevelsen spelet har att bjussa på.

EA har använt detta system i ett fåtal utav deras spel redan, senaste var tydligen Homefront. Det ryktas även att Warner Bros har hoppat på tåget och kommer kräva någon form utav aktivering för onlinebruk på kommande Mortal Kombat, Batman Arkham City samt F.E.A.R 3. Har man inget onlinepass kommer det alltså kosta 800 MS Poäng / 10 dollar för att låsa upp möjligheten att ta del utav den fulla upplevelsen.

Personligen så drabbas jag inte så mycket av detta då jag aldrig köper begagnade spel, men jag anser ändå att det jag har köpt skall jag också få göra vad jag vill med samt att spelen som jag köpt för 500 kr + ska ha ett visst värde ifall jag får för mig att sälja vidare dom någon gång. PC-spelen säger jag inget om, för den marknaden är sedan länge korrupt, men när väl denna girighet börjar hägra på konsolmarknaden ser jag rött.

Kommer detta påverka dig något om det eskalerar? Väl värt att diskuteras!

Källa ang ryktet om Warner Bros