I Minnets Bakgård: Halflife 2

Jag skrev i min förra artikel att jag efter Batman: Arkham Asylum skulle ta mig ann Fallout: Las Vegas, men så har det inte blivit. Jag startade en gubbe och kände efter några timmar att jag inte riktigt finner den ro jag behöver för att avnjuta spelet till max. Samtidigt tycker jag det är lite för likt föregångaren Fallout 3, som jag spelade som en tok. Inget ont i det, är helt enkelt inte sugen på mer Nuka Cola för tillfället.

Med det avklarat så går jag raskt vidare till spelet som knep Fallouts plats, nämligen Halflife 2! Nej, jag har inte klarat av det innan(många verkar aningen chockade över detta). När det släpptes 2004 hade jag helt enkelt fullt upp med något annat, exakt vad kan jag inte svara på. Nu är det som det är iallafall, och jag kan nu säga att jag är JÄVLARNS glad att jag tog mig tid att spela detta efter 7 år på marknaden.

Halflife 2 andas perfektion och är lååångt före sin tid när det kommer till grafik, story,  AI och röstskådespel. Redan när man tar de första stegen som den mystiska fysikern Gordon Freeman i tunnelbanan känner man hur fruktansvärt välarbetat och trovärdigt spelet är. Ansiktsrörelserna är också föga förvånande riktigt bra gjort, och även ifall man idag har verktyg som är 1000 ggr bättre än vad Valve hade då så släpps det fortfarande spel som inte kommer upp till samma trovärdighetsnivå.

Rent tekniskt så är grafiken kanske inte en fullpottare, men det känns som att det inte spelar någon som helst roll när Halflife 2 innefattar kanske den smartaste bandesignen samt utmaningar jag utsatts för i ett spel. Något annat jag slås av är den stora variation utav fiender man möter. Detta är något man inte är bortskämd med idag då det verkar för dyrt att skapa mer än 3 olika standardfiender.

Det är också här man bekantar sig med den allsmäktiga Gravity Gun. Det sägs att Halflife 2 är det första spelet som som innefattar en sådan här pryl som med strålmojäng kan lyfta nästan allt man kommer över. Även ifall man kunnat göra detta i tidigare spel var det ändå Halflife 2 som satte GG på kartan. Spel med liknande egenskaper är tex Bioshock med sin telekinesis, Singularity med sin TMD-handske, Deadspace med Kinesis module och så vidare. Många spel har alltså lånat lite, och tror även att ifall HF2 inte skulle varit först så skulle det definitivt komma något annat spel med liknande funktion.

Gillar man FPS och har tillfällig speltorka finns det ingen anledning att inte spela igenom Halflife 2. Har du inte spelat igenom Portal heller så är det raka vägen till Steam eller valfri spelbutik som gäller där du ska köpa The Orange Box, den mest prisvärda spellåda som finns att få tag på idag.

KOMMANDE SPEL:

Självklart är det Halflife 2: Episode One / Episode Two som gäller :)