Nyhetens behag kom av sig

Följande krönika finns även publicerad på Gameplayer.se

Årets E3-mässa är över. De stora utvecklarna ställde sig på scen en efter en för att spänna sina muskler och sälja in kommande spel och konsoller. Vad fick vi då lära oss för nytt och spännande under presskonferenserna? I princip ingenting. Nyhetens behag uteblir nämligen helt och hållet på dagens spelmässor. Åtminstone om man ser till “the big three”, Nintendo, Sony och Microsoft. I år var jag så pepp på konferenserna att jag såg till att lyssna på dem strömmade samtidigt som jag satt på jobbet. Nu jäklar smäller det, drömde jag; Nytt Xbox, Nintendos triumfanta återkomst och en hel drös sjukt coola spel. Men nej, jag fick nöja mig med längre trailers av spel jag redan hade sett. 

Nyheter är år 2011 så snabbare än någonsin. I dag köper vi inte tidningen för att läsa rena nyheter, de har vi redan läst kvällen innan på nätet. Detsamma gäller spelnyheter, för inte fan köper vi speltidningarna för att läsa nyheter en gång i månaden som vi kan läsa varje dag på sidor på nätet (*host* som Gameplayer *host*). Ändå satt jag där, hållandes mina tummar, och hoppade på att få se något nytt, något unikt, något skithäftigt.

Men nej, mässans största titlar var inget annat än uppföljare. Del tre i en hel massa serier, som Modern Warfare, Battlefield, Assassin’s Creed och Mass Effect visades upp. Oavsett hur peppad jag är på allihop förutom Battlefield börjar jag blimäkta trött på uppföljare. Uppföljare, som dessutom alla redan vet mer än utvecklarna själva om, bör inte få ta så mycket tid i anspråk på de stora konferenserna på en mässa som E3. Det borde införas någon slags regel i stil med “max tre uppföljare per presskonferens”. Jag vill ju se något nytt, något unik och något skithäftigt sa jag! 

Inte ens mässans bäst bevarade hemlighet fick vara hemlig ända fram till presskonferensen. Jag menar självklart Halo 4 som “råkade” komma upp som en nyhet långt innan konferensen började. Antingen har de ansvariga för Xbox Lives hemsida världshistoriens klantigaste anställda som råkade trycka på publicera-knappen för tidigt, eller så var det en jäkligt cheesy marknadsföringsstrategi. Hur det än ligger till så dödade de spänningen inför konferensen ännu mer.

Det fanns dock ljusglimtar. Även om det läckts information om Nintendos Project Café, som blev Wii U, länge och väl visste vi ju faktiskt inte hur den såg ut eller hur den skulle fungera. Det gjorde att jag faktiskt kunde sitta och vänta på att se VAD som skulle tillkännages och inte bara NÄR det jag redan visste skulle visas faktiskt skulle visas. 

Alltså, jag vill uppmana alla er stora spelutvecklare som läser detta att skaffa lojalare medarbetare som inte läcker allt de kommer över. Men det är inte det som är det viktigaste, lär er för sjutton att hålla lite på grejer! Blow me away, liksom, visa mig något jag varken hört eller sett något av tidigare. Det säger en del om årets E3-presskonferenser att en reboot av Rayman var det som fick mig att bli salig.