7 December – Årets bästa bärbara/mobil spel

os

Vi gjorde det förra året, och det vore ruttet ifall vi inte gjorde det iår igen! Nästan varje dag fram till nyår kommer vi i samarbete med Sveriges vassaste spelbloggar och Spelkriget.se som värd att plocka ut årets bästa spel i diverse kategorier. Vi på Kraid kommer inte att bara ha en kategorivinnare, utan de skribenter inom bloggen som vill, kommer att få förmedla sin åsikt. När vi väl börjar räkna ner till Årets bästa spel kommer vi dock att ha en vinnare per dag. Klicka på Läs mer för att ta det av dagens vinnare!

Årets bästa bärbara/mobil spel

SUPER MARIO 3D LAND // Från min senaste recension att döma så kanske det inte är så konstigt att jag väljer Super Mario 3D Land som årets bästa bärbara spel. Främst för att det är riktigt jäkla roligt, samt för att jag inte spelat så många andra bärbara spel iår. 3D-effekten känns inte som ett fattigt tillägg som i många andra medier, utan effekten utnyttjas rättvist i samband med lekfulla pussel och roliga ögonlekar. // Henrik Häägg

WORDFEUD // Jag har aldrig i mitt liv ägt en bärbar konsol, och det bärbara spel jag spelat mest är förmodligen Tetris på Gameboy. Däremot har jag i ungefär ett år varit smartphone-ägare och hunnit prova på både Angry Birds och Game Dev. Story. Inget spel har dock slukat lika många timmar och gjort mig lika frustrerad som Wordfeud och dess fram tills alldeles nyligen helt oförklarliga ordlista. Gång på gång har jag förlorat på att motståndare jag bör vinna över lag till ett s eller ens i slutet på mina mästerliga kreationer. Det bästa som hänt sedan spelet släpptes är patchen som gjorde det möjligt att spela med SAOL:s ordlista. Helt plötsligt vinner jag i förhållande till hur bra jag tycker jag bemästrar det svenska språket. // Niklas Sintorn

ANTHILL // Det är inte ofta du på en spelmässa hittar ett spel som är så trollbindande och beroendeframkallande att du spenderar mest tid där. Så var det för mig när jag upptäckte Anthill. Allt som allt spenderade jag under Gamex mer tid med Anthill än med resten av mässgolvets spel sammanlagt. Visst att det var en tävling där vinsten var en iPad2, men det var inte det som gjorde det. Redan första gången jag provade spelet sjönk jag djupt ner över bordet. Anthill är som en towerdefense utan torn. Istället drar du ut fermonspår för olika sorters myror i syfte att försvara stacken samt hämta mat. Det trollband mig totalt. Spelets kampanj är rätt simpel för en van towerdefence spelare, det som lockar och vinner årets mobila för mig är infinity läget där du spelar mot ändlösa vågor av starkare och starkare fiender. Sen jag kom hem från Gamex med har jag spelat Anthill alldeles för mycket, på jobbet, på bussen och i sängen, även när jag inte varit ensam. Det är beroendeframkallande som tusan och gör det svårt att prioritera i livet. // Chris Jonasson

Övriga åsikter // Linus Svensson Wordfeud  // Marcus Olsson Superbrothers: Sword  & Sworcery EP  //