På mysigt återbesök i Dreamland

Recension av Kirby's Adventure Wii

kirby

Förra året (eller i år i Europa) tog Kirby mig med storm när han, helt i garn, figurerade i ett av årets allra bästa spel. Han är nu tillbaka i sitt andra spel på ungefär ett år. Den här gången handlar det om ett klassiskt Kirbyspel. Som sig bör kan han stjäla sina fienders krafter genom att helt enkelt äta upp dem, och de flesta fiender och krafter vi är vana vid är tillbaka. Lägg där till ett supersmidigt flerspelarläge och nya superförmågor så blir Kirby’s Adventure Wii en riktigt intressant plattformare.

Ni som läser det jag skriver regelbundet, om det finns några av er där ute, vet att jag har en riktig soft spot för Kirby. Kirby’s Epic Yarn, som kom för ett drygt år sedan är en av mina favoritplattformare, men om det var något jag saknade var det den klassiska spelmekaniken som alltid kännetecknat Kirbys äventyr. Att kunna suga i sig sina motståndare och stjäla deras krafter har ju varit lite av hans signum, och i Kirby’s Adventure Wii är det tillbaka. Även välkända fiender och bossar från serien kommer tillbaka.

Det hela börjar med att Kirby, King Dedede, Waddle Dee och Meta Knight ser ett rymdskepp krascha. Det visar sig vara utomjordingen Magolors skepp, som vid kraschen tappat fem viktiga delar. Kirby och de andra teamar alltså upp för att hjälpa Magolor laga sitt skepp och komma hem till sin egen värld. Som ni förstår är storyn inget att hurra för, utan existerar mest för att det ska finnas en story.

Färgexplosion

Presentationsmässigt är Kirby’s Epic Adventure en veritabel explosion av färger, precis som sig bör när vi har med den rosa marshmallowen att göra. Det är inte i närheten av lika vackert som Rayman, som kom till HD-konsolerna ungefär samtidigt, men det är riktigt snyggt “för att vara Wii”, för att använda ett slitet uttryck. Musik och ljud känns även det igen från tidigare delar och bidrar till den mysiga stämningen.

Huvudingrediensen i spelets mekanik är alla förmågor Kirby kan skaffa sig och hur de kan användas. Får han tag på ett svärd kan han inte bara svinga det framför sig, utan utföra en rad olika attacker. Vissa förmågor har så många olika knappkombinationer att hålla reda på att man blir alldeles vimmelkantig. Alla dessa förmågor ger spelet ett oväntat djup, och erbjuder spelaren nästan ett oändligt antal sätt att ta sig an utmaningarna på. Nytt för den här gången är också superförmågor som låter Kirby svinga ett svärd stort som hela skärmen eller hamra sönder banan med en gigantisk slägga.

Sömlöst flerspelarläge

Den största nyheten i Kirby’s äventyr till Wii är dock flerspelarläget. Med ett knapptryck kan upp till fyra spelare när som helst hoppa in i spelet och hjälpa Kirby på banorna. Meta Knight, King Dedede och Waddle Dee är spelbara för den som inte vill spela som Kirby i olika färger, och alla har de olika färdigheter, även om ingen av dem kan ta fiendens förmågor som Kirby kan.

Som sig bör nu för tiden är Kirby’s Adventure Wii långt, även för att vara ett plattformsspel. Det finns massor av små minispel att låsa upp, och precis när man tror att spelet ska vara slut och man har lagat Magolors skepp dyker ett gäng nya spelvärldar upp och förlänger spelet ytterligare.

Och just det, nämnde jag att Kirby’s Adventure Wii har årets bästa slutboss?

Och just det igen! Glömde jag nämna att spelarna ger varandra hälsa genom att pussa varandra? Mitt hjärta smälter!

Kirby's Adventure Wii

Format

Wii

Släppdatum

25 november

Utvecklare

HAL Laboratory

Betyg

4/5

Sammanfattning

Kirby är tillbaka för andra gången i år i ett klassiskt äventyr. Snygg, mångsidigt och med ett bra flerspelarläge.

Kirby har fått tillbaka alla sina gamla krafter, och fått en hel del nya! Flerspelarläget är felfritt och bandesignen klassiskt bra

Epic Yarn satte ribban för hur snyggt och mysigt ett Kirby-spel kan vara. Tyvärr är hans senaste äventyr inte riktigt lika snyggt