Civilization på Paradox vis

Recension av Warlock: Master of the Arcane

warlockmasterofthearcane

Jag har en djup hatkärlek till Paradox. Jag kommer alltid att älska dem för att ha skapat Europa Universalis-serien, men mellan släppen av nya delar i den underbara serien öser de ur sig diverse strategispel av olika slag – ofta mycket mediokra titlar, men ibland guldkorn som Magicka. Så, ni kan ju gissa hur taggad jag var när jättefarbrorn Henrik Häägg lät meddela att jag skulle recensera Paradox senaste släpp – Warlock: Master of the Arcane.

Så, nu är jag tillbaks i Ardania – en high fantasy-värld som aldrig blir pretentiös, men aldrig heller speciellt intressant. Den känns mest som en fantasilös ursäkt för spelen som utspelar sig däri. Jag drar en uttråkad suck, förbannar Henrik Häägg och låter lidandet börja.

Till skillnad från min senaste eskapad i Ardania är detta ett turbaserat strategispel på samma skala som Civilization, fast med ett mycket förenklat system som fokuserar mer på krigföring än förnämnda spel (i Civ-spelen kan man ju erövra världen helt fredligt). Resurshanteringen är annorlunda och det strategiska byggandet, samt micromanagement, som är Civ-seriens signum är såpass förenklat att det nästan lyser med sin frånvaro. Även om det är rätt simpelt fungerar det bra, även om man av ren Civilization 4-vana saknar ett visst djup i framför allt byggandet.

En ny sak som denna titel tillför är ett magisystem, som du kan använda för att ge dina trupper fördelar eller förinta dina motståndare med. Det finns en uppsjö olika magier och man får ständigt nya magier genom att forska fram nya sådana, vilket sker i en takt som är precis lagom. Magi har, som kanske märks, en framträdande position och mana utgör den andra resursen, vid sidan av pengar.

Jag blev faktiskt lite chockad av detta spel. Normalt sett brukar spelen som utspelar sig i Ardania vara, i bästa fall, halvdana. I vissa fall så tråkiga att de får Carrot Top att framstå som underhållhande. Warlock: Master of the Arcane visade sig vara ett riktikt trevligt spel, med precis lagom djup och plagiering av Civilization-serier för att vara underhållande och spelvärt. Det är inget mästerverk och är inte framstående på någon punkt – grafik, ljud och hållbarhet är medelmåttig. Det har dock en viss charm och duger gott för många genomspelningar.

Warlock: Master of the Arcane

Format

PC

Släppdatum

Ute nu

Utvecklare

Ino-Co Plus

Betyg

3/5

Sammanfattning

Trots att detta är ett Paradox-distribuerat spel i Ardania-universumet är det underhållande och lider inte av några grava handikapp i spelmekaniken. Det är njutbart och spelvärt, om än inte något mästerverk.

Civ-influenserna, magin, simpelheten

Bristande djup, det totalt ointressanta Ardania