Om Fan själv inte är god nog

Så, efter en minst sagt djävulskt lång väntan har vi äntligen fått lägga vantarna på Diablo III. Känslorna har varit starka, många är glada, många är ledsna, en del verkar ha tappat livslusten. Personligen gillar jag det och mina byxor blir aningen tightare när jag tänker på det kommande PvP-läget. Men av internet att döma är det långt ifrån alla som är nöjda. Stjärtsmärtan bland fläktpojkarna har varit stor och släppet har visat sig minst sagt kontroversiellt bland fansen.

Seså, torka tårarna, grinpelle, och ta dig en titt på kommande Diablo-dödare, som kanske kan döva besvikelsen och kanske på sikt fylla hålet i ditt hjärta!

TORCHLIGHT II
PC, Mac, släpps sommaren 2012

Uppföljaren till det hyllade Torchlight slår ner under sommaren och verkar på många sätt vara ett moderniserat Diablo II med Team Fortress-grafik. Eftersom det utvecklas av ett företag startat av gamla Diablo-veteraner från BLizzard, är det förståeligt att det är såpass likt Diablo att man inte kan se skillnaden om man kisar. Torchlight II kommer att innehålla ett skillträd som liknar det i Diablo II, stort stöd till mod-communityn och (förhoppningsvis) möjlighet till större partyn än Diablo III. Det ser lovande ut och i skrivande stund försöker undertecknad snyfta till sig ett recensionsexemplar.

PATH OF EXILE
PC, släpps

Från Nyazeeländska Grinding Gear Games kommer Path of Exile, ett spel som är gratis att spela, men innehåller “etiska mikrotransaktioner” (något att känna dig självgod över när du sörplar rättvisemärkt Gevalia mellanrost i din ekologiskt hållbara hampeoverall, kanske?). Det har kallats MMO, men med MMO-spel har det bara det oändliga antalet tillåtna spelare gemensamt, i övrigt har det långt fler beröringspunkter med klassiska ARPG som Diablo. Animationerna ser väldigt stela ut och i mitt tycke är estetiken ingen höjdare. Skillträdet i detta spel är nodbaserat, och upplägget för tankarna till Final Fantasy X. Exakt hur bra eller dåligt det blir återstår att se, men man kan redan nu testa spelet genom att köpa ett early access-paket för $10. Jag funderar på det och om ett inköp sker återkommer jag med rapport!

GRIM DAWN
PC, släpps augusti 2013

Från Crate Entertainment kommer Grim Dawn, som ser riktigt stämningsfullt ut. Crate består av föredetta anställda på Iron Lore Entertainment, utvecklarna av Titan Quest (åsikterna om det går isär, men jag lyckades uppskatta det trots dess tillkortakommanden). Grim Dawn använder sig av samma motor, men har ett mycket mörkare tema, fritt från Hollywood-klyschig grekisk mytologi och fyllt till bredden innovationer inom genren. Crate berättar stolt att miljöerna och sakerna däri är förstörbara och att mycket fokus lagts på att låta spelaren (och fienderna) utnyttja denna i sitt spelande. De taktiska möjligheterna som öppnas för oss som spelare överstiger vida Diablos ställa-sig-i-en dörröppning-att-ta-emot-två-slag-mindre. Skillträdet kommer att vara av klassiskt slag och världen kommer att vara mer öppen än vad vi är vana vid i genren. Questandet är i mångt och mycket utvecklat kring olika och mot varandra stridande grupperingar, vilka man kan gå med i, vilket ser ut att kunna skapa ett högt återspelningsvärde. Av kommande Diablo-dödare är Grim Dawn helt klart det mest lovande, i min bok.

Du ser, det finns hopp. Knyckla ihop självmordsbrevet, lägg ned kniven och knyt upp snaran – det blir bättre. Kanske Torchlight II, Path of Exile eller Grim Dawn är det Diablo III du väntade i tolv år på?