Void – det reklamfinansierade spelbiblioteket

Void by Gamersgate

För 2 veckor  sedan var det premiär för GamersGates nya storsatsning: Void. Void som i det tomrum som finns där priset skulle ha varit. Grundidén är väldigt snarlik Spotifys koncept där man får ta del av media i utbyte mot att man ser på reklam. Att en liknande tjänst skulle dyka upp förr eller senare fanns det ingen tvekan om, den stora frågan nu är hur lång tid dröjer det innan de stora utgivarna vågar kasta sig in i leken?

Det är ganska enkelt. Void är baserat på ett system där varje användare har en eller flera “slots” i vilka man kan placera de spel man vill “låna”. Det finns flera olika sorters slots, den första man utrustas med låter användaren låna ett spel i två veckor. Först efter att de två veckorna har gått kan man låna ett annat spel.

Skulle den grundsloten inte räcka till för att täcka användarens behov kan man köpa sig fler slots eller uppgradera den man har. Till exempel kan man köpa uppgraderingen “quickened slot” om man vill byta spel snabbare eller minpersonliga favorit “buddy slot” som gör att användaren kan dela en slot med en kompis.

Det rör sig alltså inte om reklamavbrott mitt i spelandet utan om maximalt 60 sekunder innan du börjar spela.

När man har placerat ett spel i sin slot är det bara att ladda hem det och installera. Och reklamen? Reklamen tar du del av när du startar ditt spel. Det rör sig alltså inte om reklamavbrott mitt i spelandet utan om maximalt 60 sekunder innan du börjar spela.

Den enda nackdelen är att man måste vara online när man startar sitt spel eftersom reklamen streamas direkt från en server. Däremot kan man gå offline så fort reklamen har gjort sitt. Upplösningen på reklamfilmerna anpassas efter användarens bandbredd så även de med begränsad uppkoppling kan ta del av tjänsten.

Såhär till en början är Voids spelkatalog inte ohyggligt imponerande. I utbudet hittar man många mindre titlar och en hel del äldre spel, som till exempel Europa Universalis eller Risen.  Jag har hittat flera intressanta spel i beståndet men de stora spelutvecklarna lyser med sin frånvaro. Enligt GamersGate har flera visat intresse men avaktar tills de sett hur tjänsten mottas av marknaden.

Personligen har jag sett fram emot en sådan här tjänst i många år och jag har stort förtroende för GamersGate. De har den förståelse och erfarenhet av onlinemarknaden som krävs för att driva det här i hamn och möjligheterna Void bär med sig vad gäller intressanta pr-kampanjer och sekundära inkomster kommer definitivt att flocka fler utgivare till spelkatalogen.