OUYA – Den öppna spelkonsolen

Folk har uppenbarligen inte fått nog av att finansiera Kickstarter-projekt ännu, och strömmen av coola spel som lovar guld och gröna skogar verkar aldrig sina. Men nu börjar det även dyka upp maffigare saker, som konsolen OUYA som utvecklas av ett gäng i Los Angeles.

Det tog inte lång tid innan deras uppsatta mål på 950 000 dollar nåddes, och nu ligger det uppe på i runda slängar två miljoner, med en månad kvar innan projektet finansieras.

Men varför ska då någon bry sig om en konsol som inte utvecklas av någon av de stora företagen om man har en Playstation 3, Wii eller Xbox 360 hemma? Jo, det som gör OUYA intressant är att den är open source. Utvecklarna tycker, enligt sin Kickstarter-sida, att det är tråkigt att det är så många som gör så intressanta spel som förpassas till smartphones och surfplattor för att de inte har råd att betala vad det kostar att utveckla till de stora konsolerna. De vill att fler ska kunna utveckla spel som kan spelas på en stor, fet tv.

Varje konsol är ett dev kit

Konsolen kör Android 4.0, så spelutvecklare behöver inte lära sig något nytt sätt att göra spel på. Det bör också vara enkelt att utveckla appar som till vilken smartphone som helst. Dessutom är varje konsol också ett dev kit, vilket innebär att ingen behöver köpa en licens för att tillverka spel till den. OUYA gör också en grej av att den är lätt att ta isär, och de uppmuntrar hackers till att modda den precis hur de vill, utan rädsla för repressalier. Kort och gott verkar ambitionen vara att göra det så enkelt och billigt som möjligt att utveckla spel som kan köras på tv:n i vardagsrummet. Det verkar som att OUYA vill sälja sin konsol billigt, för den som puttar in 95 dollar i projektet får ett exemplar av den. Dessutom vill de att alla som gör spel till den gör åtminstone delar av sina spel gratis att prova på.

Jag tror personligen att konsolen kan bli ett komplement till de stora och att den kan öppna för väldigt intressanta spel som inte behöver vara något man spelar på sin telefon på bussen. Jag tänker på alla de indieutvecklare som gör spel som Beat Sneak Bandit eller The Journey Down som har fantastiska visioner, men saknar kapitalet för att skapa till de stora konsolerna. Ett stort plus i min bok är att konceptbilderna på konsolen och kontrollen ser otroligt läckra ut, och jag är en sucker för att ha snygg elektronik i mina hyllor.

Vad tror du, finns det ett utrymme för en sådan här konsol, eller är vi nöjda med de tre stora?