Pendlartankar – Den förlorade axeln

Det finns en fråga som delar oss gamers i två läger. Antingen är man med, eller så är man mot, och ibland måste två gamers från de olika lägren slåss till döden för att bevisa att just deras sida är den bästa. Jag snackar självklart om kamerakontrollens inverterande eller icke-inverterande. Spelare som Tommy och Malin på Svampriket är militanta inverterare, medan jag själv oftast spelar “regular”, flygspel undantaget.

Inverterad styrning är för vissa lika självklart som icke-inverterad är för andra.

Inverterad styrning är för vissa lika självklart som icke-inverterad är för andra. En del hävdar att man måste tänka på vilket håll man vinklar huvudet för att titta upp eller ner, men personligen för jag helst spaken uppåt när jag vill se uppåt. Hur som helst är spel där inställningen inte går att ändra förkastliga.

När jag här om dagen började på första spelet i Ratchet & Clank Trilogy HD fick jag en smärre chock. Där var nämligen styrningen inverterad från början, och jag var tvungen att ändra det första jag gjorde. Vad jag också lade märke till var att även x-axeln var inverterad, alltså att höger blev vänster och vice versa. Det känns väl kanske naturligt att den är inverterad när även y-axeln är det. Men vad jag undrar är varför man ofta kan välja att ändra båda axlarna individuellt av varandra. Finns det någon där ute som spelar med “vanlig” y-axel och inverterad x-axel eller tvärt om? Hur funkar den personens sinne för riktning och rörelse, och vad rör sig i dennes hjärna?

Spelar du, eller någon du känner med “fel” inställning på x-axeln, alltså i sidled? Hör av dig, för jag vill gärna se vad det är för knasiga människor som spelar så.