Svenskar med en ljus framtid

LittleBigPlanetHeader

Något som glädjer mig enormt mycket är att det går så bra för svenska utvecklare. Dice har sitt Battlefield som älskas av spelare över hela världen, Avalanche har Just Cause som rönt framgång hos både kritiker och spelare. Från ingenstans kom Frictional Games och fick bland annat Niclas de Faire här på Kraid att nästan skita på sig av skräck. Här i Malmö, där jag bor sedan ett par år tillbaka, finns bland annat Massive som köptes upp av Ubisoft och numera jobbar med serier som Assassin’s Creed och Far Cry. Simogo är en annan utvecklare som satsar på iOS-spel som Beat Sneak Bandit och Bumpy Road. Men de jag just fått upp ögonen för heter Tarsier Studios.

Anledningen är uppenbar och stavas Little Big Planet Vita. Redan när  jag spelade preview-builden av spelet för någon månad sedan var det något som greppade tag i mig, och när jag nu plöjer igenom den slutgiltiga versionen sitter jag ännu mer fast. Världarna och stämningen som Tarsier skapat i Vita-versionen är de mest engagerande i serien. Jag spelade första spelet riktigt mycket och föll såklart på dess charm. I tvåan hade man tagit det ett steg längre, även om jag bara petat på det lite som hastigast.

Främst är det den andra världen i spelet, The Land of Odd, som tilltalar mig. Kombinationen av grönt och mjukt och trädetaljer ger mig härliga Fable-vibbar. För säga vad man vill om Molyneuxs äventyrstrilogi, det är så jäkla mysigt att springa omkring i lummiga skogar och byar med korsvirkeshus. Det första jag tänkte när jag tog mig igenom The Land of Odd var “Åh, kan inte Tarsier göra ett riktigt fett äventyrs-rpg?”, och jag tror verkligen att de hade kunnat klara av av det rent stilmässigt. Avskalat och lummigt tänker jag mig, utan tonårsestetiken från World of Warcraft och Darksiders.

Käppar i hjulen

Tarsier har, förutom det nedladdningsbara Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic, mest sysslat med att utveckla DLC i form av dräkter till Little Big Planets sackboys. Men 2005 års E3-mässa visade de upp ett väldigt intressant projekt vid namn The City of Metronome. Det skulle bli deras debut på dagens generations konsoler och ser ut att vara något slags äventyr i en steampunkig noir-miljö som jag verkligen älskar. Men enligt dem själva fick de problem med att få utgivare intresserade av spelet, så det ligger i träda. Kanske får de chansen att plocka upp det igen efter de förmodade framgångarna med Little Big Planet? Med lite tur kanske det kan bli något för början av nästa konsolgeneration.

Så hatten av för Tarsier Studios! Med Little Big Planet Vita har ni visat att ni verkligen kan det här med att skapa världar som verkligen suger in spelaren. Jag kommer att hålla ett öga på er framöver.