Förhandstitt på Dead Space 3 Co-Op

Dead-Space-3-Co-op

När nyheten att Dead Space 3 skulle få co-op kom satte många, mig själv inkluderat, fulölen i vrångstrupen. Inte kan dom mena att det ska klistras på en ny karaktär, som om man inte har någon att spela med kommer styras av en halvt hjärndöd AI? Kommer inte det totalt förstöra Dead Space känslan? Så beredd på att få mina värsta farhågor besannade gick jag, tillsammans med Peter, in i ett litet rum på Gamex för en lite närmare titt på Dead Space 3′s co-op.

The cirle of Dead Space

Vi hälsar på snubben* som ska leda oss igenom “hands-on” titten och sätter oss ner vid två stora skärmar. Först förklarar han att han först ska spela igenom en liten bit av spelet i singleplayer för att visa vissa saker för att vi ska kunna se hur det kommer skilja sig i co-op. Isaac Clark springer runt i en snötung miljö, blir jagad av ett stort skepp som försöker döda honom, Unitologer som försöker döda honom men som i slutändan blir dödade av Necromorphs som sen försöker döda Isaac. The cirle of Dead Space. Isaac hittar ingången till en övergiven bas som snabbt äntras. Väl inne visas vi en dörr som inte går att öppna. Vi får förklarat för oss att i co-op hade denna dörr varit öppen och att det finns flera andra ställen genom spelet med liknande ställen.

Nu börjar det klia lite i mina händer och som tur är är singleplayer-delen klar och nu ska vi köra samma sak fast i co-op. Vi får förklarat att co-op är helt frivilligt och att man inte behöver dras med en dum AI-karaktär om man spelar själv. Tanken är att co-op ska utveckla och ge ett annat perspektiv historien utöver Isaacs eskapader. Så får vi möta John Carver. Han är övertygad om att The Marker är anledningen till att hans familj är död, och nu vill han ha hämnd. Vi får förklarat att John inte riktigt har alla hästar hemma. Han ser syner och hör röster, oftast knutna till sin döda familj. Så kör vi igång. Jag får styra John och snubben styr Isaac. Vi plöjer igenom samma sak som vi fick visat i singleplayerläget innan och vi kommer fram till dörren som nu är öppen. Det är nu det börjar bli intressant. John börjar se konstiga saker och får ett halvt tokbryt när han ser sin döda fru istället för Isaac. På den andra skärmen (den som “spelar” Isaac) ser allt ut som “vanligt”. Vi går in genom den nu öppna dörren och John ser ännu mer syner. Vi hittar en audio-logg som för Isaac bara brusar, men John hör sin döda frus röst prata direkt till honom. Och det går bara utför efter det.

Personligen blev jag imponerad av sättet att implementeringen av co-op på det här sättet. Inte bara att man slipper en oslipad smörkniv till AI om man spelar själv, utan att John Carver inte bara känns påklistrad, att han har en egen historia som tillför något, men som man klarar sig utan om man kör solo. Och greppet att John ser och hör saker som Isaac inte gör, gör att man, i alla fall första genomspelningen, håller sig på spänn och att det lägger till spänningen. Ja, jag är imponerad. Och ja, jag känner att jag faktiskt vill spela Dead Space 3 i co-op.

*Jag kommer verkligen inte ihåg namnet på snubben. Hemskt ledsen herr Snubbe.