Vem tjänar på begagnat?

Begagnatheader

Med ryktena om Microsofts och Sonys kommande konsoler så har det blossat upp en del diskussioner angående begagnatmarknadens vara eller inte vara. Då det ryktas att man inte ska kunna spela begagnade spel på de nya konsolerna så är inte ramaskrien långt borta. “Dealbreaker” hävdar många högljudda internettyckare som absolut inte kommer köpa om ryktena stämmer. Microsoft och Sony är bovar som bara vill tjäna ännu mer pengar på oss sägs det. Det kommer bli döden för hela spelindustrin! Stora ord och modiga löften. Men vem tjänar på begagnat marknaden egentligen? Vi spelare? Butikskedjor som Game och GameStop? Spelutvecklarna?

Jag bestämde mig för att leka reporter, så efter jobbet en sen fredagseftermiddag gick jag en sväng på staden och svängde in på närmsta Game och GameStop. Mitt uppdrag var att se hur mycket jag skulle få i inbyte mot två trippel A spel mot vad man får betala för de samma begagnat. De två spel jag kollade var Dead Space 3, helt nytt, och Mass Effect 3, snart ett år gammalt.
På Game får man betala 595kr för ett begagnat Dead Space 3 och 250kr för ett begagnat Mass Effect 3. I inbyte, mot andra spel i butiken, får man 330kr för Dead Space 3 och 70kr för Mass Effect 3. På GameStop får man betala 649kr för ett begagnat Dead Space 3 och 149kr för Mass Effect 3. I inbyte får man 400kr för Dead Space 3 och 80kr för Mass Effect 3. Så om vi summerar det hela får vi då fram att Game tjänar 265kr respektive 180kr och GameStop tjänar 249kr respektive 69kr. Det är pengar som går rakt in i butikernas kassa. Inte ett enda öre går till varken konsolutvecklare eller spelutvecklare.
Och ovan nämnda butiker är inte sena på att pusha för att man ska köpa begagnat om det är möjligt. Jag har, i ovan nämnda butiker, blivit idiotförklarad och har fått stå och försvara mig för att jag vill köpa ett nytt, inplastat spel och inte ett begagnat. Och ja, det är ju klart att dom vill kränga begagnat på kunderna när dom kan få pengarna rakt ner i egen ficka. Inte ett enda öre till varken Microsoft, Sony och värst av allt, till alla spelutvecklare som slitit för att vi ska kunna njuta av deras kreationer.

Jag ställer mig frågande till hur detta på något vis håller liv i spelindustrin, då utvecklarna dagligen snuvas på miljontals kronor för att butiker pushar för att sälja begagnat istället för nytt och stoppar pengarna i sina egna fickor. “Men spelen är så dyra!” hör jag internetpöbeln bröla. Med tanke på hur mycket det idag kostar att utveckla ett spel och jämnfört med hur många timmar potentiellt nöje man kan få så tycker jag inte att mellan 600kr och 700kr är så farligt. Och titta på PC-marknaden. (Jag pratar om fysiska produkter i butik, inte online.) Där finns i princip ingen begagnat marknad. Och hör och häpna: Spelen är upp till 200kr billigare. Samma spel, med samma innehåll och har du en hyfsad dator så är dom en bra bit snyggare också. Och utvecklare med flera får sina pengar som sig bör. Och hur begagnatmarknaden hjälper till att sälja fler konsoler, som vissa hävdar, har jag också svårt att förstå. Problemet kvarstår: Utvecklarna får inte några pengar.


Om utvecklarna och utgivarna skulle få mer pengar, så skulle kanske dessa pengar kunna stoppas in i maskineriet igen och producerar fler spel. Och kanske till och med får utgivare att våga satsa mer pengar på annat än säkra generiska grå bruna shooters och millitärfps. Eller få tillräckligt med resurser till att polera de spel som inte är generiska grå bruna shooters och millitärfps. För någonstans är jag övertygad om att systemet som Game och GameStop kör med, sakta men säkert kommer strypa den fysiska spelhandeln. Och även om internetbaserade tjänster som Steam och Origins är på frammarsch så är jag en gammal gubbe, som med många andra gillar våra fysiska produkter. Så jag hoppas att Microsoft och Sony stoppar in något antibegagnat skydd i sina nya konsoler. Mest för att jag tycker att utvecklarna ska få sin del av kakan, men även för att bevisa internetbezzerwizzrarna fel.