Spelsläppet som totalhavererade

SimCityHeader

Förra veckan släpptes så äntligen det nya SimCity. Du kanske har spelat det? Inte? Då är du inte ensam. Tusen och åter tusen människor runt hela jorden har nämligen betalat 599 surt förvärvade kronor för ett spel de inte ens kunna spela. Folk har inte kunnat logga in, och de som har kunnat göra det har ofta blivit utkastade lika snabbt igen. Det vore ju inga problem om det inte vore så att Maxis tvingar spelare att vara online alltid, även när de bara vill spela själva.

Det har gått så långt att man har tvingats stänga av vissa funktioner i spelet för att frigöra serverkraft så att folk kan spela över huvud taget. Jag själv har ingen dator som klarar spelet, tyvärr, men Peter som ska recensera det har haft stora problem med att logga in. Enligt ett uttlande från Maxis vd Lucy Bradshaw jobbar Maxis hårt med att gå igång fler servrar så att fler ska kunna spela. Hon skriver att de har ökat kapaciteten med 120 procent, och fortfarande har folk problem att spela. “Vad gick fel? Kort sammanfattat: många fler loggade in än vi trodde”, heter det i Lucy Bradshaws uttalande, och sedan jämförs det med betan där det tydligen var långt färre som spelade. No shit! Maxis, ni har gjort ett av 10-talets mest efterlängtade spel. Visst fan kunde ni ha listat ut att det skulle sälja som smör?

“Vad gick fel? Kort sammanfattat: många fler loggade in än vi trodde”

Många, mig själv inkluderad, var snabba att skylla allt på utgivaren EA. Det är lätt att skylla på de stora “onda” utgivarna och tycka att det är synd om utvecklarna som får sina spel förstörda. Men den här gången verkar det faktiskt vara Maxis själva som står bakom beslutet om “always online”.

Nu har Maxis som sagt gått ut och bett om ursäkt för att släppet av SimCity skötts under all kritik, och de har till och med lovat att alla som drabbats av problemen ska få tanka ner ett gratis spel från Origin. Det verkar även vara lättare att kunna spela nu än vad det har varit tidigare. Men är det tillräckligt? Det är ju SimCity folk vill spela, inte något annat spel de får gratis för att de inte kunnat spela det som de lagt ut 599 kronor för. Det ska bli intressant att se hur mycket release-haveriet påverkar försäljningen av spelet, recensionerna och framför allt hur det påverkar Maxis rykte som utvecklare. Personligen hoppas jag att Maxis, och alla andra utvecklare och utgivare, lär sig något av det här. Nämligen: sluta ha “always online”-DRM på era jävla spel!