LCS: All-Star Shanghai 2013

lolheader

I helgen som gick samlades professionella League of Legends-spelare i Shanghai, Kina för ett väldigt efterlängtat specialevent. De fem bästa spelarna från olika delar av världen hade samlats i drömlag för att göra upp i både lagtävlingar och individuella prövningar. Eftersom jag själv blivit en inbiten League-spelare de senaste månaderna känns detta stora event som en bra utgångspunkt för framtida rapportering om League of Legends som e-sport. Det blir en kort sammanfattning av resultaten, lite bilder och lite filmer medan jag också försöker förklara spelet för er som inte är helt bekanta med det eller MOBA som genre. En varning utfärdas också för spoilers nedanför om ni som är intresserade ännu inte har sett klart på eventet.

Det klassiska spelsättet går ut på att båda lagen har en bas med tre vägar in som kantas av försvarstorn som (oftast) ska förstöras på vägen. Kartan fylls också av datorstyrda små fiender som spelarna dödar för att samla guld och köpa på sig kraftfulla föremål som ökar deras förmåga att ge eller tåla stryk bättre. Matchen är över när ena lagets bas är invaderad och deras Nexus, som trycker ur sig dessa minions, förstörs. Spelsättet är enkelt att förstå, men otroligt svårt att bemästra vilket syns väl när en ser spelare av den här kalibern gå i klinch.

Det stora med eventet var förstås att se lagen mötas 5 mot 5 i det klassiska spelsättet som kallas Summoners Rift, men de enskilda spelarna fick också mötas i duellmatcher eller två mot två beroende på vilken plats de har i laget. Konventionellt sett befolkas den övre vägen, (Top) mittvägen (Mid) och djungelområdena (Jungle, skogarna som skiljer vägarna åt) av en spelare från vardera lag. Den nedre vägen (Bottom) brukar befolkas av två spelare ur varje lag. Dessa fyra kompositioner möttes också på en specialgjord karta med lite specialregler och bara en korridor att fightas i, för att avgöra vem som just nu förmodligen är bäst i världen på sin “lane”. Jag var lite tveksam först, men duellmatcherna blev snabbt minst lika spännande som det klassiska spelsättet då taktikerna blev annorlunda tack vare tidspress och trångboddhet.

De fem lag som samlades var:

  • Nordamerika: Dyrus (Team SoloMid), saintvicious (Curse Gaming), scarra (Dignitas), Doublelift (Counter Logic Gaming) och Xpecial (Team SoloMid).
  • Europa: sOAZ (Fnatic), Diamondprox (Gambit Gaming), Alex Ich (Gambit Gaming), Yellowpete (Evil Geniuses) och Edward (Gambit Gaming)
  • Sydostasien: Stanley (Taipei Assassins), HarLeLuYar (Singapore Sentinels), Toyz (Taipei Assassins), Chawy (Singapore Sentinels) och MiSTakE (Taipei Snipers)
  • Sydkorea: Shy (CJ Entus Frost), InSec (KT Rolster B), Ambition (CJ Entus Frost), PraY (NaJin Sword) och Madlife (CJ Entus Frost)
  • Kina: PDD (Invictus Gaming), Troll (Team WE), Misaya (Team WE), WeiXiao (Team WE) och XiaoXiao (Invictus Gaming)

För att göra en lång historia kort, så är det föga förvånande Korea som dominerade eventet. Utöver att vinna eventet och ge övriga lag stryk 2-0 i matcher (bäst av tre) vann också InSec samt Pray och Madlife sina individuella turneringar som Jungle och Bottom Lane. Det Europeiska laget som består av otroligt starka individuella spelare vann inte en match då deras koordination som lag hade mycket kvar att önska i jämförelse med framförallt de asiatiska lagen. De enda placeringar de lyckades ta var fransmannen sOAZ seger i Top Lane-turneringen där han var mer eller mindre ostoppbar samt ryske Diamonds andraplacering mot InSec. Mid Lane gick till Toyz från Hong Kong och det Sydostasiatiska laget.

Jag kan inte riktigt få in i mitt huvud hur de kan placera sig så väl

Vad som tycks vara det koreanska lagets styrka är just koordination lagmedlemmarna emellan. Jag kan inte riktigt få in i mitt huvud hur de kan placera sig så väl i den röra som uppstår i stora lagfighter där alla tio spelare är involverade i ett sammelsurium av dånande magier och snurrande metallföremål. De har även en närmast otäck förmåga att vara på rätt plats vid rätt tillfälle vilket ger dem en kontroll över kartan i absolut världsklass. Även om de övriga nationerna och världsdelarna har väldigt skickliga spelare så är det efter det här eventet svårt att föreställa sig något annat än att ett Koreanskt lag tar hem världsmästerskapen i oktober.

I övrigt blev jag näst intill tagen av det produktionsvärde som gått ner i det här eventet. Då jag tidigare bara sett de regionala turneringarna i mindre studiolokaler var den här arenan för 10.000 personer verkligen något i hästväg. Bakom lagens spelstationer hade tio meter höga LCD-obelisker rests där deras valda champions porträtt visades. Det engelskspråkiga laget av programledare och intervjuare bestod av sex kompetenta och kunniga personer som täckte eventet åt Riot Games officiella Twitch.tv-kanal. Utöver detta sändes och täcktes eventet av flertalet andra team från både asiatiska och europeiska länder. Mellan matcherna anordnades ambitiösa cosplayarrangemang med teater och dans och publikhavet var större än något jag sett inom e-sport. Detta är förmodligen på grund av att jag inte följer Starcraft, men i jämförelse med den andra e-sporten jag följer, fightingspel, var det här i en helt annan liga.

Som avslutning på eventet visades Riot Games upp sin nya League of Legends-trailer som rev ner stora applåder. Visst har en sett det här förr då exempelvis Blizzard har pumpat ut trailers i precis samma anda i flera år tillbaka, men det är svårt att inte bli medryckt när en får se karaktärer från spelet slåss mot varandra i actionfyllda miljöer.

Nedanför har ni lite bilder på lagen samt film på cosplay och den nya trailern!