Glädjen i karaktärsskapande

Charcreationheader

Hur många spel finns det inte där ute som börjar med att låta oss skapa vår egen karaktär? En eget virtuellt jag. Bethesda och Bioware tar det till sin spets när man i de senare Fallout- och Elder Scrollsspelen, samt i Mass Effect kan bestämma allt ifrån ögonfärg till bredd på näsryggen och huruvida ens karaktär förmodligen blivit mobbad i skolan på grund av sina vingmutter-öron. I Dragon’s Dogma går det till och med så långt att längden och tjockleken på dina kroppsdelar avgör hur start, snabb och smidigt du är. Något som gärna kunde ha fått förklarats för mig innan jag gjorde min första karaktär.

När det blir så mycket brukar jag rygga tillbaka. Jag vill ha en väl avvägd karaktärsgenerator. I de MMORPGs jag spelat under åren, mestadels World of Warcraft och Warhammer Online har generatorn varit allt annat än matig, åtminstone när spelen släpptes. Jag kan inte tala för hur de såg ut flera år senare då jag aldrig har tid att hänge mig åt onlinespel särskilt länge.

Eller, jag tror åtminstone att man får slåss mot roliga varelser. Jag fastnade nämligen i karaktärsgeneratorn.

I dag tänkte jag att jag skulle provspela betan av Final Fantasy XIV: A Realm Reborn som släpps senare i år. Det är en uppföljning på onlinerollspelet Final Fantasy XIV och har, serien trogen, en hel massa roliga små varelser att både spela och slåss mot. Eller, jag tror åtminstone att man får slåss mot roliga varelser. Jag fastnade nämligen i karaktärsgeneratorn.

Jag hade inte tänkt spela mer än en timme eller två, och tänkte att då hinner jag nog komma tillräckligt långt för att kunna plita ner några första intryck av spelet, men icke. Mer än en halvtimme tog det mig att göra klart min karaktär, Benke Liten. För jag slogs av hur mycket jag gillade att skapa min karaktär i det där spelet. Det första som är anmärkningsvärt är att ingen av raserna är alver, dvärgar eller orcher med andra namn. Raserna känns mer fantasifulla och, tja, japanska.

Säg hej till Benke Liten!

Generatorn är enkel att förstå och navigera runt i, och erbjuder massor av valmöjligheter utan att gå in på absurda grejer som just hur långa öronsnibbar eller bred näsrygg man vill ha. Vid sådana tillfällen brukar jag bara välja ett standardutseende och köra på det. Den är heller inte så simpel som i exempelvis World of Warcraft där det finns en handfull ansikten och frisyrer att kombinera. En väl avvägd karaktärsgenerator, helt enkelt.

Så efter att ha pillar runt längre än vad jag vanligtvis brukar så tittade den här lilla krabaten ut. Säg hej till Benke Lille, lalafell-pugilisten! Visst är han söt?

Om jag hinner med något mer än att skapa karaktärer under denna betahelg lovar jag att återkomma med faktiska åsikter om själva spelet i sig. Det har ryckt i min MMORPG-nerv i rätt många år nu, och när jag äntligen kan spela på Playstation 3 är det dags att stilla min längtan lite granna.