What Is and What Should Never Be

Är det bara jag eller är det minst lika intressant att se hur spel såg ut i sina beta-stadier, som att spela det färdiga resultatet? Det som inte är, men kunde ha varit, är extremt fantasieggande. Tänk om de faktiskt släppte Too Human till Playstation? Hur skulle Conker’s Bad Fur Day förblev lika gulligt som de första bilderna lät påskina? Fan vad coolt om Wind Waker hade sett ut som det gjorde på den ökända Space World-trailern!

Sonic the Hedgehog

Efter Segas tidigare misslyckanden med att skapa en passande maskot, beslöt de sig 1989 för att göra ett nytt försök. Resultatet blev Sonic som vi känner honom, men vägen dit var inte så självklar. Det var inte ens säkert att han skulle ha blivit en igelkott.

Hoppas verkligen inte att det där var en potentiell Sonic. Vad hade spelet fått heta med honom i huvudrollen? Sonic the Mentally Challenged?

Shadow Man

Vad jag minns var Shadow Man rätt kasst; jag fastnade i varje fall inte för det när det släpptes. Jag minns dock att jag följde dess utveckling noggrant i diverse speltidningar ett par år dessförinnan. Det hände rätt mycket med spelet under utvecklingen. Som vi ser av bilden nedan såg huvudpersonen ganska annorlunda ut. Notera den neanderthal-liknande pannan:

Nästa bild förmedlar en helt annan stämning än den jag minns från det färdiga spelet. Här är det mer mystik som dominerar, än den melankoli som den slutgiltiga produkten utstrålade.

Shenmue

Om man verkligen kan klassa Shenmue som retro kan diskuteras, men betan, som var tänkt till Saturn, kanske kan kvala in som någon sorts reserv-retro?