Kupé briljerar

Tidningen Kupé är en utsökt tidning, som brukar ligga halvt sönderriven mellan sätena på SJ:s tåg. Förutom otroligt intressanta intervjuer med anställda på SJ och häpnadsväckande reportage om viktigheter som tågtoaletter, så klämmer de in lite modetips, några kultursidor samt, det enda relevanta för oss, en sida om spel.

Denna enda sida om spel innehåller några notiser som känns saxade rakt ur Wikipedia, vilket de antagligen också är. Det verkar inte vara några speciellt insatta spelare som skriver för Kupé. Såhär skriver de om Final Fantasy XIII:

Rollspel har aldrig varit lika stora i väst som de är i Japan. Final Fantasy XIII känns som ett försök att vända på den trenden, med ett mer linjärt upplägg än tidigare.

Vänta lite nu, hur kan Final Fantasy XIII vara MER linjärt än sina föregångare?! Har skribenten ens spelat några av de tidigare spelen i serien? Bortsett från Final Fantasy XI och andra halvan av Final Fantasy VI har de varit ultra-linjära, bortsett från några korta och hjärndöda kurirartade quests och någon enstaka drake att döda för ett svärd. Jag har svårt att föreställa hur det skulle kunna bli mer linjärt än så, såvida man inte implementerar Super Easy Mode från Bayonetta.

Och varför verkar skribenten tro att den, enligt denne, ökande linjariteten skulle vara ett sätt att få fler spelare i väst att upptäcka Final Fantasy? Våra mest älskade CRPG:n tenderar ju att vara väldigt öppna; Fallout och Baldur’s Gate är utmärkta retro-exempel på det, medan moderna diton är Oblivion och Dragon Age.

-.-

Vad sägs om att anställa folk som faktiskt har koll på spelbranschen, Kupé?