Guide: Grim Fandangos buggar

Jag har nyligen spelat igenom klassikern Grim Fandango, för typ fyrtionde gången. Det är lika bra varje gång, men det handikappas avsevärt av diverse buggar. Dessa buggar var svåra att råka ut för när det släpptes 1998, men nu är de oundvikliga.

Varför? Har koden muterats till ett otämjbart monster?

Nej, men hårdvaran de flesta sitter på överstiger vida spelets magra rekommenderade inställningar (133 mhz, 16mb ram, 2mb grafikminne, tangentbord). Detta medför inte bara obefintliga laddningstider och laggfritt spelande, men även ett par problem. Enkelt uttryckt, så jobbar sig processorerna för snabbt igenom vissa spelpartier och -moment. Oftast märks det inte alls, men vissa gånger blir det nästan omöjligt att ta sig förbi.

De flesta av de värsta buggarna har åtgärdats med en patch, som du hittar här. Notera dock att denna patch fixar långt ifrån allt.

Vissa saker kan du lösa genom att göra kontrollen mer responsiv. Då kan du snabbt ta dig ur de moment som spelas upp i för hög hastighet, oftast genom att maniskt slå på piltangenterna och hetstrycka på enter. Gör detta genom att gå in på inställningarna och ändra styrningen till camera-relative. Jag rekommenderar starkt att man byter tillbaks till character-relative så snart man kan, eftersom den förstnämnda är rent horribel.

En annan lösning, som på många sätt är smidigare, är att ladda ner CPUkiller, ett program som låter dig låsa processoranvändningen på en mycket lägre nivå. Exakt hur mycket du ska begränsa CPU:n beror på vad du sitter på för en burk. Min netbook med Intel Core 2 Duo-processor på 1,6 ghz klarar av det som bäst om jag låser CPU:n till omkring 15%, d v s, 249 mhz. Att du har flera processorkärnor spelar ingen roll, Grim Fandango är inte programmerat för att utnyttja det.

Helt fritt från jobbiga buggar kommer Manny Calaveras episka resa genom dödsriket aldrig bli, men lösningarna ovan låter dig uppleva denna gamla klassiker, utan alltför mycket irritation.

Gott spelande!