Drake tappar greppet

Recension av Uncharted: Golden Abyss

goldenlogo

Tv-spelens egen Indiana Jones är tillbaka. Denna gång i fickformat som Sonys fanbärare till PSVita.  I Uncharted: Golden Abyss får vi följa Nathan Drake på äventyr i Centralamerika som utspelar sig före de tidigare spelen i serien. Nathan ska hjälpa sin vän Dante, men vad Nathan inte vet är att Dante samarbetar med en galen general som inte vill att utbölingar gräver upp hans land och stjäl deras skatter. För att fullborda ett givet triangeldrama har vi Marisa Chase, vars farfar har dedikerat sitt liv till arkeologin  och har grävt ut många av templen i regionen spelet utspelar sig i.

Som tur är är de flesta av dessa gimmicks valfria så man kan oftast använda de vanliga kontrollerna.

Gigant i miniatyr

Nathan Drakes äventyr brukar vara större än livet själv, i fantastiska miljöer på världens mest exotiska platser. Tyvärr funkar inte detta riktigt på PSVitan. Även om grafiken är snygg och miljöerna vackra så får man aldrig riktigt den där grandiosa känslan. Delvis beror det på det betydligt mindre formatet, men nog mest för att Bend Studio inte har Naughty Dogs fingertoppskänsla vare sig det gäller story eller karaktärer. Här känns båda förutsägbara och oengagerande. Och visst är djungeln och dess tempel ett perfekt ställe för äventyr, men det blir långrandigt när hela spelet utspelar sig här. Särskilt om man har spelat Nathans tidigare äventyr och är van vid att  få fara och flänga världen runt.

Grundlösa finesser

Som draghäst för Sonys nya bärbara har spelet packats fullt med “finesser” som nyttjar de olika nyheterna som konsolen skryter med. Och i princip alla har mer eller mindre pressats in med kofot känns det som. Några fungerar riktigt bra, som t.ex. att dra med fingret på skärmen för att staka ut hur Nathan ska klättra, eller sikta med hjälp av att röra PSVitan. Men mest faller det platt, som när man ska klättra upp/ner för rep genom att dra med fingrarna på touch-paden på baksidan. Som tur är är de flesta av dessa gimmicks valfria så man kan oftast använda de vanliga kontrollerna.

Uncharted: Golden Abyss hade kunnat vara bra, men känns inte riktigt rätt i så litet format och påklistrade gimmicks hjälper inte. Och när jag känner att jag måste tvinga mig själv att spela för att jag inte direkt bryr mig om story eller karaktärer… Ja då har spelet tappat greppet om mig.

Uncharted: Golden Abyss

Format

PSVita

Släppdatum

Ute nu

Utvecklare

SCE Bend Studio

Betyg

2/5

Sammanfattning

Oengagerande med påklistrade PSVita funktioner som inte lever upp till dom andra spelen i serien.

Några av touchmomenten funkar riktigt bra.

Att klämma in alla PSVitas ALLA features var kanske inte en så het idé.