En blixtvisit i SimCity

SimCity

Jag måste erkänna att jag för så lite som ett år sedan trodde att Maxis lämnat allt annat för en strikt monogam relation med The Sims. Eftersom jag är SimCity-frälst sedan tidigare var det därför välkomna nyheter att spelserien äntligen skulle få en uppföljare.

Redan under Gamex i höstas fick jag tillfälle att prova en kort stund och jag gillade verkligen vad jag såg, men ett ordentligt smakprov fick jag inte förrän i måndags när jag och Peter var inbjudna till en förhandsvisning med flera timmars speltid.

Det vi fick spela var i mina ögon ett helt nytt SimCity snarare än en fortsättning på det för mig så bekanta konceptetet. Det är så mycket nytt att jag knappt vet i vilken ändå jag ska börja men efter noga övervägande så vill jag skriva lite om regioner. Till skillnad mot förr då man hade en jättestor yta att bygga en stad på har man istället regioner med utrymme för upp till 16 städer.

Dels kan man välja att ensam kontrollera hela regionen men man kan också dela regionen med andra spelare. Städerna kan sedan interagera med varandra genom att köpa och sälja till exempel elektricitet eller sjukvård. Invånare i de olika städerna kan till och med pendla för att arbeta eller studera i närliggande orter. Det här öppnar upp för helt nya sätt att bygga upp städer. Eftersom du kan köpa infrastruktur från en annan stad i din region så kan du fokusera på att bygga det perfekta casinoparadiset, årets kulturhuvudstad eller kanske ditt alldeles egna Silicon Valley.

… jag vet att många är rädda för att det nya SimCity ska vara för enkelt men så är inte fallet.

Det kan låta som att det här är en stor förenkling av spelet och jag vet att många är rädda för att det nya SimCity ska vara för enkelt men så är inte fallet. Först och främst måste du (eller en vän) bygga en stad som kan förse dig med infrastrukturen du behöver och sen måste du ändå skapa en balanserad ekonomi som klarar av den utgiften.

Det finns också en slags global marknad, där ekonomin i världen faktiskt påverkas av spelarnas handlingar. Jag längtar verkligen efter att få se hur det här fungerar i praktiken.

En annan väldigt intressant funktion hittas i spelets grafikinställningar. Man kan nu skräddarsy hur spelupplevelsen ska se ut genom att ställa in nivån av tilt-shift och välja ett fotofilter. Jag älskar funktioner som denna, det ger spelaren ytterligare ett sätt att uttrycka sin kreativitet på för att inte tala om hur stämningsfull en stad kan se ut och kännas med rätt filter. Dessutom finns det bland alla estetiskt förhöjande filter så många som tre som är anpassade för färgblinda.

Efter mina timmar med spelet kan jag konstatera att det nya SimCity verkligen är något att se fram emot, oavsett om du är bekant med spelserien sedan tidigare eller inte. Det bjuder på en förvånansvärt stor kreativ frihet samtidigt som spelet hela tiden förser dig med utmaningar för att hålla dig intresserad.