Intervju: Theodor Waern

För ett tag sedan recenserade jag första delen i peka- och klickaäventyret The Journey Down, och kallade det ett mycket lovande spel. Därför bestämde vi på Kraid oss för att få reda på lite mer om den spännande spelvärlden, så jag skrev ner lite frågor till spelets skapare Theodor Waern. Läs intervjun där Theodor berättar om spelvärlden, spelets story och hintar om en remake av första delen med röster och högre upplösning.

Varifrån kom idén att göra ett peka- och klickaspel a la Lucasarts gamla klassiker?

Jag ritar saker, det är min stora hobby. Vid något tillfälle i mitt liv insåg jag att det ultimata sättet att fånga känslor i konst är att bädda in konsten i en berättelse. Så det var helt enkelt det jag gjorde. Det hade lika gärna kunnat vara en serietidning eller en bildbok, men pga min förkärlek för peka klicka genren och mitt intresse för speldesign så visade sig peka klicka varianten vara den rätta vägen att gå.

Det är uppenbart att ni influerats mycket av Lucasarts gamla spel, men har ni några andra influenser? Behöver inte vara spel, utan kan vara film, musik, litteratur, ja vad som helst egentligen.

I mitt barndomshem växte jag upp omringad av afrikansk konst och musik, detta har tveklöst satt sina spår. Utöver detta så finns det garanterat med en släng av TaleSpin och en allmän Disneykänsla i miljöerna. Jag har alltid gillat Disneyfilmernas förmåga att komma undan med såpass färgstarka miljöer utan att bara göra en stor röra utav allting. Jag har även kollat på en hel del anime och inspirerats av bakgrundsmålningarna till bland annat GITS.

Är The Journey Down erat första spelprojekt?

Långt ifrån. Jag och mina kollegor på SLX Games har byggt allt ifrån mobilspel till vårt jättelika onlinecommunity på www.nordgame.com. The Journey Down är dock främst en produktion som jag själv pysslat med, och är tveklöst det största projektet jag någonsin gett mig på.

Var kom inspirationen till den karibieninfluerade spelvärlden ifrån?

Jag har alltid älskat Grim Fandango och dess geniala blandning mellan Mexikansk folklore och Art deco. Det är i min mening genom sådana psykade blandningar man verkligen kan få fram en unik känsla. Min förhoppning var att kunna skapa en liknande unik fusion med min egna karibien/afrika/disney mix.

Vi blev väldigt nyfikna på handlingen, men det avslöjas väldigt lite i första delen. Kan du delge våra läsare något om spelvärlden och dess historia, eller får vi hålla oss till tåls till nästa del?

Jag håller för närvarande på med en utökad version av kapitel ett, som bland annat kommer att innehålla lite mer frivillig backstory. Jag rekommenderar varmt att hålla ögonen öppna efter denna åter-release av kapitel 1!

Kan du ge oss någon liten teaser om vart storyn är på väg?

Jag kan avslöja att storyn tar en väldigt mörk sväng och blir betydligt mer allvarlig i kapitel 2. Den lättsamma stämningen kommer att bytas ut mot en klart tyngre känsla av intrig och osäkerhet.

När kan vi vänta oss nästa del i spelet?

Det har jag väldigt svårt att svara på just nu tyvärr. Det beror på en hel del olika faktorer. Just nu jobbar vi som sagt med en re-release av kapitel 1 parallellt med produktionen av kapitel 2. Dessutom har ribban höjts en hel del då vi har bestämt oss för att faktiskt ta betalt för spelet. Vi hoppas kunna släppa båda kapitel med full voice acting samt i betydligt högre upplösning, mindre retro och mer snyggt, kort sagt. När vi klarar av att släppa kapitel 2 beror helt på hur mycket tid vi vågar satsa på projektet just nu.


Har du någon rolig anekdot att berätta om skapandet av The Journey Down?

Jag kan avslöja att en väldigt stor del av spelet har skrivits och skissats fram av mig medan jag suttit på skumpiga spårvagnar fram och tillbaks mellan jobbet. Ett bättre tillfälle att blåsa fritid på speldesign hittar man inte! Man får många intryck av miljön omkring sig och dessutom slängs det in en viss härlig randomness i allt pga att det skakar så förbannat mycket.

Vilket är din personliga favorit bland äventyrsspel?

Ah… det finns så många! Grim Fandango, Full Throttle, The DIG, LeChuck’s revenge, Day of the Tentacle samt Gabriel Knight hör alla till mina riktiga favoriter. Utöver dom så finns det gott om spel som jag älskar av olika små separata anledningar. Bland annat Broken Sword spelen skall ha en eloge för sitt fruktansvärt välskrivna flow, dessa har jag inspirerats mycket av. Dessutom passar jag gärna på att rekommendera AGS communityt i sin helhelt. AGS är programmet som används för att smälla samman Journey Down. Det är ett gratis toolkit där folk med simpla scriptningsskills och grundläggande förståelse för grafik enkelt kan sätta ihop egna spel. Detta resulterar i att det finns en stor mängd gratisäventyrsspel att njuta av på AGS hemsidan. Har ni inte spanat in det, så gör det här: www.adventuregamestudio.co.uk