Ett nytt sätt att se på spelutveckling

Double Fineheader

Det här hade kunnat vara en vanlig nyhetsartikel. En artikel med rubriken “Double Fine gör klassiskt äventyrsspel”. Men det är så mycket mer än så. Ja, Tim Schafer, mannen bakom klassiker som Day of the Tentacle och Grim Fandango ska göra ett peka-och-klicka-spel. Men här kommer twisten: Han kommer att göra det med hjälp av fansens pengar och åsikter. Det här är Double Fine Adventure.

Har du sett klippet? Har du inte möjlighet att se det? Läs texten om projektet i stället då. Fattar du vad det handlar om? Bra, då kör vi!

Det där med 400 000 dollar för att göra spelet och spela in en dokumentär om det var ju inga problem. I skrivande stund, drygt ett dygn senare ligger summan som fans lagt i projektet på 1 333 024 dollar. Och då har vi 32 dagar till på oss att bestämma om vi vill stöda Double Fine eller inte.

Vad vi bevittnar här kan vara ett nytt sätt att skapa spel. I stället för att gå genom en utgivare som ska säga sitt och diktera villkor för spelet kan utvecklaren ges total kreativ frihet och kringgå mellanhänderna. Det har gjorts liknande grejer innan, det ska erkännas. Bland annat av Radiohead med plattan In Rainbows och spelsamlingarna Humble Indie Bundle, där köparna själva väljer vad de tycker är rimligt att betala. Notch gjorde det även med indieundret Minecraft. Där kunde vi spelare köpa och spela alpha-versionen och fick då fullversionen av spelet när det släpptes. Ett koncept som visade sig otroligt framgångsrikt och gjorde Notch till en väldigt förmögen man.

Enligt Tim Schafer ska allt från concept art till musik diskuteras och han lovar att spelarnas input kommer att ha inverkan på hur spelet kommer att se ut i slutändan.

Men vad som, såvitt jag vet, är nytt med Double Fines projekt är att de som donerar 15 dollar eller mer inte bara får spelet på releasen, utan också får tillgång till ett community där de kan komma med synpunkter på spelet under dess process. Enligt Tim Schafer ska allt från concept art till musik diskuteras och han lovar att spelarnas input kommer att ha inverkan på hur spelet kommer att se ut i slutändan.

Den del av mig som tycker att Tim Schafer är bäst i världen på att skapa spel i den bästa spelgenren i världen hoppar och skriker av lycka över Double Fine Adventure, och jag har tänkt investera minst 15 dollar i det för att få tillgång till spelet och communityt.

En annan, lite förnuftigare del av mig, tänker att om det gå bra för Double Fine, vad är det då som stoppar andra utvecklare att säga till spelcommunityt: “Vi tänkte göra ett spel, det kommer bli skitbra, ge oss era pengar i förväg!”. Finns det en risk att uvecklarna i och med sådana här projekt slipper ta onödiga risker? Kan det leda till att man låter spelarna betala för en idé som kan bli skit i slutändan utan att spelarna kan få sina pengar tillbaka? Är det ett steg i ledet mot latare utvecklare?

Jag tror inte att det är Double Fines avsikt att casha in på ett spel som ännu inte är färdigt, och jag tror och hoppas att spelet kommer bli årets absolut bästa. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka lite i de banorna.

Vad tror du?