Kritiken mot Battlefield 3 obefogad?

battlefield_3-1280x720

Det har nu gått 28 dagar sedan min krönika publicerades här på Kraid.se och Battlefield 3 har sedan releasen sålts i över fem miljoner exemplar. Min krönika genererade diskussioner om huruvida användandet av frasen var “You cocksuckers” var mycket olyckligt eller om det hörde hemma i ett modernt krigsspel. Förutom diskussionerna här på Kraid skrev Tommy Håkansson ett inlägg på Svampriket.se där han diskuterar problematiken och om vi vill ha realism i krigspel. Det var till och med en frilansande grafiker som jobbat på spelet hörde av sig och bad om ursäkt.

Eftersom ingen på DICE verkade reagera försökte jag få tag på dem för att få ett svar från dem hur de tänkt och hur processen gick till. Detta i hopp om att få ett positivt svar från dem, kanske till och med ett svar där de förklarade att det var ett misstag och att spelet skulle patchas så att det kunde tilltala fler spelare. 15 dagar och sex telefonsamtal senare har tyvärr inte Jenny Huldschiner, informationschef på DICE, svarat på mina samtal eller mail. När jag har försökt ringa DICE, har hon suttit i möte, men alla gånger har svaret varit detsamma. “Hon sitter i möte men kommer att svara på ditt mail snarast möjligt”.

Hon sitter i möte men kommer att svara på ditt mail snarast möjligt.

När det första mailet skickades hade jag inte fått kontakt med någon av de DICE-personligheter jag försökt få kontakt med via twitter, mailet såg ut så här:

Hej Jenny!
Jag heter Chris Jonasson och såg fram emot Battlefield 3 väldigt mycket. Detta förändrades dock när jag spelade betan vilket det går att läsa om på: http://www.kraid.se/2011/10/det-blir-nog-inget-battlefield/

Jag har försökt få en kommentar eller en förklaring till hur det här gick till och varför ingen på EA eller DICE reagerade under hela produktionen av spelet. Tyvärr har de av era medarbetare jag försökt kontakta via Twitter inte sett eller haft möjlighet att svara på mina frågor.

Jag skulle gärna vilja ha svar på följande frågor så snart som möjligt:
De senaste åren har debatten om sexism och homofobi i spelvärlden tagit stor plats i svensk spelmedia. Trots detta producerar svenska Dice en flerspelar krigsimulator utan kvinnliga soldater och med homofobiska okväden. Varför?

Hur kommer det sig att ingen på DICE reagerat under arbetet med manus, inspelning, programmering, speltestning och uppmärksammat att det kanske inte är så lämpligt ordval?

För några år sedan reagerade personer på DICE kraftigt när bilder på Faith (Mirrors Edge) manipulerades och sexualiserades, hur jobbar ni för att säkerställa att era produkter och marknadsföring inte förstärker sexismen inom spelvärlden?

Har DICE någon plan för att motverka eller iallafall se till att inte förstärka homofobin inom spelvärlden?

Ett flertal personer har reagerat på ordet “Cocksuckers” användning i spelet och funderar på att inte köpa Battlefield 3 just därför. Hur ställer sig DICE till att spelare inte vill spela Battlefield 3 om de tvingas sprida homofobi?

Med hopp om snabbt svar!

Med vänliga hälsningar
Chris Jonasson
Spelkritiker

När inget svar kom ringde jag DICE för att kontrollera om mitt mail kommit fram. Personalen bedyrade att mitt mail kommit fram och att Jenny Huldschiner skulle höra av sig så fort hon fick möjlighet, varje gång påpekade jag att vi ville följa upp krönikan med DICE svar och att vi gärna ville göra det innan spelets release.  När svaret fortsatte att utebliva fortsatte jag mina efterforskningar och hittade fler fraser som sprider en negativ syn på sex mellan män:

0:23-0:25 “I’m getting fucked up the ass over here”

I samband med vidare efterforskningar hittade jag till slut fram till intervjuver med voice over-producenten till Battlefield 3, Tomas Danko. Efter några tweets fick jag en del svar på frågan om hur processen med voice over i flerspelarläget gått till. Den spelades in utan manus och genom att ett flertal personer stod utomhus en bit ifrån en mikrofon och skrek saker som de ansåg kunde passa i spelet. Produktionsteamet hade sen möjligheter att protestera mot fraser de ogillade varpå de togs bort ur spelet. Ingen i produktionsteamet eller på inspelningsplatsen reagerade alltså på att fraserna “You cocksuckers” eller “I’m getting fucked up the ass over here” kunde vara olämpliga att ha i spelet. Tomas Danko hänvisar till att spelet är “Rated M” och ifrågasätter om mina åsikter är befogade: “Precis som kommentarerna i din blogg varierar vad gäller huruvida din åsikt är befogad eller ej.”

Jag uppmanar Tomas Danko att gärna gå in på bloggen eller på andra sätt svara på frågorna i blogginlägget, men han svarar inte.

Än en gång hänvisas jag till att prata med informationschefen Jenny Huldschiner som tyvärr sitter i ett möte.

Jag hör då av mig igen via telefon till DICE för att försöka få ett vettigare svar från dem. Än en gång hänvisas jag till att prata med informationschefen Jenny Huldschiner som tyvärr sitter i ett möte. Men hon har läst och kommer att svara så fort hon kan. Jag förklarar vad som har hänt och lovar att skicka en uppdatering på vad som hänt så att hon kan få möjlighet att bemöte det innan vi skriver något.

Så den 24 oktober skickar jag:

Hej igen Jenny!

Sen jag skrev de första frågorna till dig har följande hänt.

Jag hittade Tomas Danko (som hävdar att han är vo-producent på Battlefield 3) på twitter som förklarade lite hur processen gått till, att alla skriken var improviserade och att han inte tyckte de var så viktiga. Han förklarade även att alla i produktionsteamet haft möjligt att protestera om de tyckt något varit opassande varpå de fraserna tagits bort. Han påpekade även att spelet skulle urvattnas ifall en började ta bort fraser som vissa spelare kanske ville ha i spelet samt att mina åsikter kanske inte var befogade. Även om jag är glad att han läste min krönika tycker jag att det är en lite konstig attityd att ha när sådan här kritik framförs. Jag bifogar länkar till hans tweets så att du kan se vad han har sagt.

Dessutom hittade jag en olycklig fras till “I’m getting fucked up the ass over here”, som används som ett rop på hjälp i multiplayer betan. Det får det att verka som att ni ser män som har sex med män eller iallafall själva sexakten mellan män som något negativt.
Den hörs 0:20-0:25 i följande youtubeklipp: http://www.youtube.com/watch?v=0MgQMoPwGwM

Jag fann även följande artikel där Tomas Danko verkar postivt inställt till en liknande fras i spelet: http://deltagamer.com/4605/bf3-contains-a-shitload-of-vos-and-cursing

Som du säkert hört har jag ringt och sökt dig i jakt på svar några dagar, jag förstår att du har mycket att göra och jag uppskattar att du enligt telefonisten letar riktiga svar och undersöker vilka av de här olyckliga fraserna som kommer eller inte kommer att vara med i spelet.

Jag skulle uppskatta om du kunde svara snarast möjligt så att vi kan få en rättvis bild av hur DICE ser på den här problematiken, frågorna jag ställde i tidigare mail och Tomas Dankos uttalanden?

Med vänliga hälsningar
Chris Jonasson
Spelkritiker

Än har det tyvärr inte kommit något svar från informationschefen på DICE, utan det enda svar vi fått på våra frågor är att kritiken kanske inte är befogad och mer information om hur processen gått till.

Med att skriva det här inlägget vill jag dela med mig av vad som hänt och vilka frågor vi ställt som DICE inte verkar vilja svara på. Det var tänkt att det här inlägget egentligen skulle handla om hur fina de som jobbar på DICE egentligen är och att jag inte längre känner ett behov av att bojkotta Battlefield 3. Tyvärr avslutas det med att jag numera är skeptisk inte bara till spelet Battlefield 3 utan hela företaget DICE.

Det känns som att bli tvingad till att avsluta ett långt förhållande.